Yep, en zo ver kan de ''dichtstbijzijnde'' boekwinkel niet van je af zijn, he? Overigens: Bruna geldt in dit geval OOK als boekwinkel, heb er vaker het geschenk kunnen bemachtigen, ook bij AKO zou je terecht moeten kunnen hiervoor.
Overigens heb ik het nog eens nagevraagd: Het klopt dat je met alle vervoerders kunt/mag reizen. Zoals het in de NS-voorwaarden staat. Maar ik heb het eerder meegemaakt dat niet alle conducteurs dat wisten. Kwamen er in Roermond mensen in de trein, die het stukje Swalmen-Roermond moesten bijbetalen. Destijds wist ik dat dus ook niet, vandaar dat ik die uitzonderingen vermeldde, wat dus geen uitzonderingen zijn.
Je kan immers redeneren: 'heel Nederland is heel Nederland'.
Onzinnig natuurlijk, dat van de alternatieve vervoerders niet iedereen op de hoogte is van deze regels. Dus als iemand problemen ondervindt: wijs ze dan op de NS-bepaling, zoals die op hun website staat. Laat je dus niet afschepen.
En ja: het boekenweekgeschenk IS je vervoersbewijs. In de beginjaren van de actie stempelden ze nog de boekenlegger af, als de conducteur langs kwam, maar dat doen ze dus al jaren niet meer.