Ben het wel eens met Duikertje hoor (antwoord #451). Ik weet niet of deze topic daar ook voor bedoeld is maar een misschien toch paar suggesties voor de volgende keren.
Want bij Art ging het prima! De ruimte was daar smal waardoor automatisch een rij vormde, en Art keek telkens één kant op om mensen te ontvangen waardoor het voor iedereen duidelijk was hoe de rij was. Achteraan aansluiten was dus geen probleem - je wist dat je aan de beurt kwam. Verder omdat de rij smal was ging het voor je gevoel aardig vlot. Ten derde was de kandidatenbegeleider bij Art en maakte hij foto's voor de mensen die alleen waren (waarvoor dank!) en ik denk dat dat ook helpt. Bovendien denk ik dat puur de aanwezigheid van een begeleider er voor zorgt dat de rij iets netter wordt gehandhaafd; daarnaast kan die daar ook in sturen door mensen die verkeerd staan door te verwijzen naar de achterkant van de rij. Dat is namelijk niet iets dat de kandidaat in kwestie (of in dit geval presentator) moet doen vind ik. Die is druk genoeg met andere dingen.
Dus het kán wel.
Het probleem met Tim was dat hij op een onhandige plek stond; er waren namelijk twee ingangen waarvan er één heel dichtbij was. Het was daarom voor wachtenden niet duidelijk waar je moet gaan staan, en voor Tim niet duidelijk op welke volgorde hij de wachtenden moet bedienen. Dat maakt het voor Tim ook onrustig denk ik - alhoewel Tim daar volgens mij nou juist prima mee kan omgaan maar dat terzijde. Maar het rommelige wachten bij hem wijt ik goeddeels aan de onhandige plek waar hij stond.
Vorig jaar gebeurde dat ook bij Patrick trouwens (voor wie er vorig jaar niet was, hij stond op ongeveer dezelfde plek waar dit jaar Frits stond). Iedereen stond overal en nergens om hem heen en hij stond er in feite alleen voor om te bepalen wie hij in welke volgorde bedient.
Ik denk dat je het moet zien als op een kermis: de kandidaat of presentator is de attractie, en elke attractie heeft een operator nodig. Tim en Frits hadden geen operator maar waren als het ware "zelfbediening". Ja en met attracties met zelfbediening krijg je dit soort problemen.
Dus mijn suggestie voor volgend jaar: zorg dat bij elke prominent een begeleider is die dit regelt. Ik denk dat er genoeg forummers zijn die denken: ik wil best begeleider zijn bij die en die (je staat dan de hele meet en greet vlakbij je favoriete kandidaat namelijk). Probeer daarnaast om de posities zo te kiezen dat er makkelijk redelijk smalle rijen gevormd kunnen worden (Art stond echt ideaal). Span desnoods een paar draden om de richting van de rij aan te geven.
Misschien kan de origanisatie hier eens over nadenken om het volgend jaar iets beter te laten verlopen.