Ter info: bij Tim stond wel degelijk een begeleider (heb ik zelf gezien)
Oké, die is mij dan niet opgevallen...
Het ligt ook grotendeels aan de asocialiteit van de "fans".
Natuurlijk. Maar feit is dat asocialiteit loont. Ik lees het nota bene gewoon hier op het forum: "als ik niet zo brutaal was geweest had ik die foto niet gehad". Ja, dat geeft wel een boodschap af naar iedereen die inderdaad netjes heeft gewacht en die foto inderdaad niet heeft gehad: blijkbaar moet je volgend jaar niet zo lief meer zijn. Tja.
Als er voor wordt gezorgd dat asocialiteit niet loont, wordt het vanzelf niet meer gedaan. (Tuurlijk, ik snap zelf ook wel dat dat een ideaalbeeld is en niet volledig haalbaar.)
Kijk ik doe er zelf niet moeilijk over. Ik sta op de foto met en heb mijn vraag gesteld aan degene van wie ik dat echt graag wilde, maarja dat was dus wel de enige...
Wat ook handig zou zijn: de signeerkaarten vooraf laten signeren, zodat er alleen fotomomenten komen. Een handtekening is dan toch origineel, en je staat met je favo kandidaat op de foto. De rij kan dan wel lan zijn, maar lost sneller op omdat er een twee handelingen verricht hoeven te worden.
Dat is misschien een idee, maar of het werkt hangt helemaal af van wat mensen willen tijdens de meet en greet. Want als ik voor mezelf spreek, dan zeg ik heel eerlijk dat die foto voor mij niet het belangrijkste is. Wat ik tof vind aan meet en greets is dat ik zo iemand even de hand kan schudden en een kort praatje maken, al is het maar twee zinnen. Dat zo iemand aandacht voor
mij heeft vind ik het mooist aan die hele meet en greet - al zijn dat maar tien seconden aandacht.
Andere gedachte. Wat nou als je bij elke kandidaat een fotograaf zet, die met zijn
eigen camera iedereen fotografeert en dan tegen iedereen zegt "jij hebt foto 23", "jij hebt foto 24" etc. Iedereen moet dan zijn eigen nummers onthouden ("ik had 23 bij Art, 55 bij Frits", etc.). Later kun je dan via een maildienst ofzo, de foto met jouw nummer opvragen en die wordt je dan gemaild. Geen gedoe meer met dat wisselen van camera's (dat kost echt veel tijd!), kandidaat weet waar die moet kijken, je hebt een fotograaf die een hoop werk uit handen neemt. In wezen verplaats je een deel van de organisatorische rompslomp naar een moment ná de fandag.
Natuurlijk hoeft dat helemaal geen
professionele fotograaf te zijn. Als ik de foto's hier zie dan zijn er echt heel veel mensen hier die mooie foto's schieten. Wederom, kan dit dus wellicht best door vrijwilligers worden gedaan, waardoor de kosten niet de pan uit rijzen.
Het vergt wel veel meer regelwerk vooraf om al die mensen te recruteren (en een plan B te hebben als die niet blijken te kunnen).