Ik wil eerst kwijt dat ik dit een hele goede discussievraag vind en ik hoop dat belangrijke Molpersonen dit ook lezen.
Ik vind seizoenen 2011 en 2012 inderdaad qua beelden heel erg verbeterd, het kan ook toeval zijn maar ik merk dat ik veel meer de neiging heb om seizoen 2011 te herbekijken dan seizoen 2010. Maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik pas vanaf 2011 ook echt actief aan de forums heb meegedaan en ik in 2011 ook voor het eerst aflevering herbekeken heb, en 2011 daardoor veel beter is blijven hangen.
Wat ik echt een minpunt vind aan seizoen 12 is de ontzettend kleine beloninkjes die soms tegenover opdrachten staan. De lichtenopdracht in de mijn in aflevering 6 was best wel behoorlijk moeilijk, en dan vind ik 2.500 euro niet veel. Die stier naar boven dragen voor max 2.000 euro en misschien wel voor niks. Het abseilen en touwklimmen: mogelijk voor -500 per persoon! De onderhandelingen voor -10.800 euro!! Ik vind dat er te weinig geld tegenover opdrachten staat. Ik vind echt dat er zeker opdrachten voor 5.000 of 10.000 tussen mogen zitten. Vooral die moeilijke opdrachten. Verder vind ik dat er ook geld moet kunnen worden verdiend door een opdracht voor een deel goed te doen. Mijn voorstellen:
1.1. droppingsopdracht: 250 euro per persoon die bij het vliegtuig aankomt, verdubbeling als iedereen er is (maakt 5.000).
2.1. Woordspooropdracht (Viking) 250 euro per goed geraden letter, verdubbeling als het hele woord klopt (maakt 3.000).
3.1. Riverjetopdracht letterwaardes zeker hoger maken, 800 euro is niks in WIDM.
3.2. Jokerspel. Bedragen laten oplopen, maar de aangeboden maximumboden in jokers ook laten variëren (gemiste kans dat dat steeds twee was)!
4.3. Onderhandelingsopdracht: naast pot leeg ook pot verdubbelen als mogelijke uitkomst (wel zo eerlijk).
5.1. Opdracht met de vragen in het vliegtuig: maak de vragen moeilijker, en begin bij 200 euro. Als
alles goed was: 200 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 12.800 euro. Dan wordt het leuk.
6.2. 250 euro per lamp in de mijnopdracht, verdubbeling als alle lampen branden (maakt 5.000).
7.1. Stier dragen: 25 euro per woord, verdubbeling als ze binnen 10% nauwkeurig raden hoeveel woorden ze hebben (91 woorden maakt dan 4.550 euro als ze dat raden.
7.2. 1000 euro per persoon die de mol misleidt, 0 euro voor alles dat de mol goed voorspeld heeft, verdubbeling als ze allemaal gaan (maakt 10.000 als ze allemaal gaan terwijl de mol zegt dat niemand gaat. Maar de mol weet dat er een verdubbeling is en is dus sneller geneigd te zeggen dat ze gaan waardoor die verdubbeling in de praktijk nooit zo'n bedrag zal opleveren.)
Verder kan ik niet tegen onhaalbare opdrachten (daar had ik na aflevering 2 een topic over geopend) omdat daar niets aan te speuren valt. De opdrachten moeten zo zijn dat er iets te speuren valt en bij eeen opdracht die bij voorbaat al gedoemd is te mislukken is dat niet zo, want als wij dat weten weet de mol dat ook. Gelukkig is dat vanaf aflevering 3 veel beter gegaan.
Edit: verder hou ik van opdrachten die ze
samen doen. Waarbij er dus interactie tussen iedereen is in een opdracht. Dus niet te veel in kleine afgezonderde groepjes opdelen. Een mooi voorbeeld vind ik de fietsopdracht. Kandidaten starten weliswaar afgezonderd, maar zijn niet de hele opdracht gescheiden en wie bij wie is, is gedurende de opdracht steeds anders. Iedereen moet meedoen om de opdracht te laten slagen. Zulke opdrachten zijn leuk speuren. Andere goede voorbeelden zijn de stieropdracht, de mijnopdracht, de onderhandelingsopdracht. Tegenvoorbeelden vind ik de snorkelopdracht (gescheiden groepjes, Marit alleen), woordspooropdracht (gescheiden groepjes).
Ik heb anderen dit ook al zien zeggen, maar ik begrijp die reactie niet zo goed. Al in serie 1 bleek dat de mol soms 'geholpen' wordt
"Geholpen worden" is wel ietsje anders als de opdracht als mogelijk resultaat heeft dat alles dat de afgelopen vier afleveringen is verdiend in één keer verdampt. Iemand had berekend dat de kans op pot leeg ongeveer 2/3 was als de mol de andere stemmen zou kennen. Kans 2/3 op -10.800 vind ik persoonlijk niet kunnen tegenover de kandidaten. Dat motiveert namelijk niet om nog hard voor geld te vechten daarna.
dat het niet de gescripte hints zijn die WIDM mooi maken maar het pure spel.
Mee eens ook hier. Het spel is "wie is de mol", oftewel "wie saboteert de opdrachten" en niet "wat is de verborgen aanwijzing"