In de algemene zin wil ik er ook nog wel wat over kwijt
Als ik kijk per seizoen dan heb ik 2005 en 2006 redelijk casual gekeken. Met in 2005 de goede mol in gedachten en in 2006 tot in de finale de verkeerde.
In 2007 was ik naar aflevering 2 (abseilopdracht) helemaal zeker van Inge als mol. Dat seizoen begon ik ook actiever op fora te kijken en kwam destijds de gebarentaal-hint tegen. Deze was dermate duidelijk, opzettelijk en niet voor interpretatie vatbaat dat, ondanks dat Inge een slechte en weinig mollende mol was, onomstotelijk was bewezen als mol. Dit verpestte voor mij dit seizoen een beetje want vanaf afl 4/5 110% zeker zijn van de mol is lang zo leuk niet. Hierdoor heb ik destijds overwogen om tijdens het molseizoen niet meer op fora te gaan kijken, omdat ik niet meer zo vroeg op dergelijke 110% zekerheid wou stuiten.
Seizoen 8 was echter een stuk moeilijker en kende een vele malen betere mol. Bovendien vond ik het puzzelen, uitzoeken en discussieren over wie wat waar doet en wat wel of geen molactie is te leuk, dus ging ik -ondanks mijn teleurstelling over seizoen 7- toch weer op fora kijken. Er leek weer een redelijk onomstotelijke hint op te duiken. Namelijk Edo die elke topitokleur in zijn garderobe had. Door het afvallen van Coen schreef ik hem echter af, en deze hint die een van de sterkste hints ooit had kunnen zijn, bleek louter toeval. In dat opzicht was het wel een opluchting dat zelfs de meeste sterke hints of verklaring gewoon puur toeval kunnen zijn.
Seizoen 9 tm 12 ben ik ook steeds meer actief gaan kijken. Doorgaans kijk ik de aflevering 1x gewoon en later nog een keer met pen en papier in de hand. Soms gewoon om simpele dingetjes bij te houden. (wie pakte een joker en wie geld, wie verdacht wie, wie staken als eerste hun hand op etc), maar bij opdrachten waar veel informatie uit te halen is en waarmee je kandidaten kan aanwijzen of afschrijven (bijv: onderhandelingsopdracht, liftopdracht seizoen 7) wil ik die ook graag zo veel mogelijk goed analyseren en uitzoeken
Hints hecht ik tegenwoordig niet zoveel waarde aan. Voor elke kandidaat wordt vaak wel iets gevonden. Degene die de hint vind heeft vaak al een mol in gedachte en vind daar vervolgens pas een hint bij. Iets wat een docent van mij ooit 'zelf verstopte paaseieren vinden' noemde. De meeste mensen die hints vinden, vinden wat ze willen vinden en minstens 80% van wat gevonden wordt is niet heel sterk of slaat op een kandidaat die voor de finale afvalt. Zelf doe ik dan niet zo heel veel moeite om die te zoeken. Maar als men uiteindelijk over iemand een sterk totaalpakket aan hints heeft, neem ik het wel mee in verdenking. (t.a.v. Tim vind ik bijvoorbeeld de abseilopdracht, de 3-2=1 omschrijving gekoppeld aan de klok en het feit dat de Spaanse oudjes hem aanwijzen een sterke combi aan hints)
Ik merk trouwens wel dat sinds ik actief op fora ben gaan kijken en zelf actiever ben in het analyseren van opdrachten, ik tot nu toe de mol in de finale altijd goed heb gehad. (Milouska was de enige die ik fout had in de finale, maar toen keek ik gewoon casual). Wanneer ik buitenlandse molseries kijk, kijk ik echter gewoon elke aflevering 1x en zit ik aan het eind regelmatig fout. Dan merk ik dat het ook wel lekker is om aan het eind eens een keer ongelijk te hebben en echt verrast te worden. Maar als je midden in het molseizoen zit en een week moet wachten op de volgende aflevering, dan is het invullen van de puzzel eromheen gewoon veel te leuk.