Een gekke vraag misschien, Julien, maar is je te korte verblijf in Canada misschien aanleiding om dat gebied nog eens op je gemak te gaan bekijken, nu je er even van hebt mogen "proeven"? Ga er maar vanuit, dat de afgeblazen executie je maar twee dagen uitstel zou hebben gegeven.
Een soortgelijke vraag had je in je filmpje al beantwoord, maar toen sloeg het meer op je te vroege afscheid van het spel.
Ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen, dat het gebied zeker de moeite waard is, vraag de andere kandidaten maar!
Eerlijk gezegd was ik niet onder de indruk van wat ik in die zes dagen in het echt heb gezien of daarna op televisie. Ik ben zelf nog al een 'cultuur mens', en juist dat heb je amper in Canada. Of je moet uit je dak gaan van een honderd jaar oude 1000 in 1 dozijn kerk, die daar wordt aanbeden als hét belangrijkse monument in de streek - ter grootte van Nederland (wauw).
Toen ik afviel heb ik nog een autorit gemaakt van Halifax naar St. John. Dan rijd je zo'n vier uur lang door uitgestrekte wouden. Mooi hoor al die bomen. Kom je eindelijk een stadje tegen dan hebben ze daar één hoofdstraat, met drie parkeerterreinen. Eén voor de McDonalds, Wendy's en het locale steakhouse, één voor de dagelijkse boodschappen en één voor de duurzame spullen zoals meubels en autoonderdelen.
Elk dorpje ziet eruit als alle anderen. De huizen zijn gebouwd met een Gamma zelfbouwpakket: praktisch is nog de meest aardige beschrijving die ik kan geven.
Het zal wel door het slechte weer komen, maar ik vond het gewoon erg armoedig ogen. Prettiger gezegd: we mogen in Nederland en Europa echt blij zijn met al die prachtige monumenten die door de eeuwen heen gespaard zijn gebleven. Dat heb ik zeker opnieuw leren waarderen. Drenthe is voor mij desolaat genoeg ;-) maar daar heb je wel geweldig mooie dorpskernen, stevige hunebedden en hele fijne fietspaden...
Overigens heb ik later begrepen van de scout Anton Jongstra dat Canada op zijn mooist is in september tijdens de Indian summer. Wij waren gewoon te laat, dus misschien moet ik het (ooit) nog een kans geven.
Overigens wil ik benadrukken dat ik niet teleurgesteld was om naar Canada te gaan. Het is natuurlijk een geweldig land om 'zomaar' naar af te mogen reizen. Ik heb zeker genoten, met dank aan de sponsers: Air Canada (bijna failliet helaas), the North Face en het Canadees verkeersbureau.