Vraagje aan alle kandidaten, hebben jullie enig idee waarom juist jullie zijn uitgekozen uit al die aanmeldingen?
En hebben jullie nog tips voor mensen die zich aan zouden willen melden voor een eventuele volgende serie?
Er waren zo'n 8000 aanmeldingen. Die zijn allemaal door de redactie bekeken! Bij de eerste selectie bleven 50 mensen over. Vervolgens mocht je jezelf in een kwartiertje voorstellen aan twee redactieleden. Aan het eind kreeg je een lekkere lolly of appel mee. In de tweede selectie bleven nog 25 mensen over. Naast een kort gesprek met een commissie van vier mensen van de productie (waaronder Angela) volgde een 'screentest'. Ik geloof dat je je grootste passie of angst in de camera moest vertellen.
Daarna is het afwachten. Dit keer waren veel te veel 'leuke mannen' (zo is het mij althans verteld ;-) en het is een heel gepuzzel om een evenwichtige, maar ook diverse groep mensen bij elkaar te zoeken. Ik moest daarom nog een keer opdraven voor een wat uitgebreider gesprek. Na bijna acht weken wist ik pas dat ik er definitief bij zat (oef). Ik had toen al een sporttest op Papendal gedaan (en helemaal niet zo slecht, tot mijn verbazing). tenslotte kwam er nog een gesprek om de mol te selecteren. Daarna heb ik (helaas, helaas) niks meer gehoord, behalve dan de 'huishoudelijke zaken' enzo.
Ik kan uiteraard geen succesformule uitspreken hoe je als kandidaat kan aanmelden. Een paar dingen die ik zelf heb bedacht zijn:
- er is verschrikkelijk veel concurrentie. Zorg dus dat je aanmelding er uitspringt op een manier dat deze ook veel over jouzelf vertelt. Dus geen kunstgrepen als een foto op posterformaat meesturen, of een geknutselde molsurprise, maar gewoon een korte persoonlijke brief die makkelijk leest en waarin je uitlegt waarom nou juist jij mee wil doen aan het programma. Wat raakt je in het programma en hoe verhoudt dit tot jou persoon? Hou het dus dicht bij jezelf en verval niet in vlijerij of clichés als: het is zo'n geweldig, gaaf, te gek geweldig programma, ik moet absoluut meedoen.
Echt fout is het neerleggen van claims: 'ik heb nu al vier keer aangemeld, het wordt tijd dat jullie inzien hoe geweldig ik ben'. Ook medelijden opwekken werkt averechts: 'ik erg eenzaam, arm, zielig, ontheemd, eigenaar van een dode goudvis, etc. geef me deze kans!
- Wie is de mol gaat om het spel. Niet om de televisie. Als je om die reden toch mee wil doen, laat dit dan in elk geval niet blijken in je aanmelding.
- leg kort uit wat je voor werk doet en op welke manier dit van pas kan komen in het spelconcept.
- humor kan helpen, maar niet te veel. Gebruik het eerder relativerend dan anekdotisch. Echt grappig bijvoorbeeld vond ik opmerking van Jantien dat ze een hekel had aan spelletjes. Zoiets komt onverwacht. Bij anekdotes of moppen stel je de clue zoveel mogelijk uit en loop je een groot risico dat de lezer zich verveelt.
- maak het niet te kort maar zeker niet te lang. Hooguit een a4-tje. Geen lap tekst, maar een fotootje, een onderschrift, wat kopjes, het verhoogt te leesbaarheid enorm.
- en last but not least - het grote cliché maar waar: blijf jezelf. Ga niet acteren of amuseren, want dan val je door de mand.
Wie weet kan je hier wat mee. Laat me tzt even horen of het is gelukt!