PFFF... eindelijk 10 pagina's met veel negatieve, enkel positieve reacties en een discussie met molloten die heel erg langs elkaar door kletsten.....
Geweldig, spannend, mooi.... dat was het 12e seizoen van WIDM.
Ik heb 10 weken genoten van het plezier en de ergernis die ik heb beleefd.
Helaas was de bekendmaking van de mol een deceptie. De getoonde zogenaamde molacties waren dat nog veel meer.
WIDM is misschien (in deze opzet) wel een beetje uitgemolken. De kandidaten, hoe leuk ze ook zijn, weten precies wat hen te wachten staat. Niet qua opdrachten maar wel qua beleving/groepswerking en spelen hier ook zeer op in.
Ik heb het al eerder gezegd op dit forum maar het zal voor de kandidaten aantrekkelijker moeten worden gemaakt om een opdracht te laten slagen en voor de mol aantrekkelijker om zelf (te proberen) de boel te saboteren.
Dat wij molloten elke vingerwijzing en toevallig bordje op de achtergrong uitpluizen en dan teleurgesteld zijn dat het geen hint bevat, daar kan de productie niets aan doen. De èchte hints waren dit jaar helaas ook niet zo sterk...
Als ik kijk naar de vanavond getoonde molacties is dat zeer mager. Het opeisen van de pijl in het stro vind ik super.Het krijtje ziet heel leuk uit maar slaat nergens op. Als het er nu om zou hangen of ze de 50 woorden zouden halen was het nog een goed idee maar tussen 50 en 92 zit wel een heel groot verschil. (volgens hade zouden ze bij >100 niet winnen dus dan werkt het zelfs nog tegen...)
Als ze nu hadden laten zien dat AM op die kop was gaan schrijven ...
Bij de onderhandeling, dè molopdracht van dit seizoen doet de mol feitelijk niets. Op het moment van uitzending had ik het zweet in mijn bilnaad van spanning. Na analyse van de opdracht was het al snel duidelijk dat in een hechte groep deze opdracht alleen maar kan mislukken, ook zonder mol... De meerderheid gaat voor het groepsgevoel. Dat was bekend uit eerdere seizoenen.
Fout van de productie om deze opdracht al eerder aan de mol kenbaar te maken want het kan m.i. niet dat de mol 4 afleveringen geld kan binnenhalen omdat de pot (met geluk?) toch wel leeg gaat. Als de AVRO slim (lees zuinig) is doen ze die opdracht volgend jaar in afl. 9
Dat het zeer mager met molacties was blijkt wel uit de opdrachten waar we niets meer over horen:
- In het westerndorp laat de mol Frits weglopen met veel geld zonder iets te doen...
- Bij de vis helpt ze echt wel mee om de puzzel op te lossen.
- In het doolhof doet ze niet (zichtbaar) haar best om als eerste of tweede te gaan (dan kun je pas mollen....) maar laat de regie helemaal over aan de rest en lacht dan wel de rest uit omdat ze (onwetend) de verkeerde enveloppen hebben genomen.
- Bij de kruizenopdracht kan ik zelfs achteraf ook geen enkele poging tot molactie ontdekken terwijl zij toch het molinstrument bij uitstek, de porto, de hele tijd in haar hand heeft ...
- De kwartet opdracht is misschien wel de spannendste die ik ooit heb gezien, met één klein vervelend foutje: er is geen geld te winnen / verliezen. Daarmee zet je het idee achter het programma (de mol probeert geld uit de pot te houden) volledig buitenspel. Wellicht dat er eigenlijk wel geld te verdienen was maar ze de regels veranderd hebben om AM minder verdacht te maken.
Voor de gemiddelde kijker was het een goede molserie. Met name door de montage (behoudens een paar "foutjes") bleef de verdeeldheid in het grote publiek (en ook op dit forum) groot. In de groep was AM al snel de grote verdachte. Dat is inmiddels wel gebleken...
Nu lekker afkicken en in januari weer naar een nieuw, spannend, geweldig 13e seizoen van Wie Is De Mol, met misschien een betere mol en slechtere kandidaten .........