p.s. Een "meet your mole" opdracht en een "ieder zijn eigen opdracht" zijn mijn wensen voor volgend seizoen. Oja en een ouderwetse, plechtige finale dus ;-)
Ik heb er ook wel een paar
- Graag minder opdrachten waarbij een mol eigenlijk nauwelijks meer nodig is (zoals bijv de trapopdracht of 'Viking').
- Iets meer balans tussen de opdrachten (sommigen waren erg makkelijk, anderen simpelweg te moeilijk hetgeen geld verdienen soms erg lastig maakte). Zeker na een 'de pot wordt leeggetrokken' actie, hoewel die er denk ik voorlopig niet meer zal komen want het shock effect is wel weg voor een tijdje.
- Iets meer 'psychologische' opdrachten (Höfdi was wel een hele goeie maar met name de joker-opdracht e.d. daar was niet veel aan, dat mag wel iets inventiever, bijv. met inschattingen (die was bij het abseilen dan wel weer aardig vond ik).
- Liever niet meer naar landen gaan waar kandidaten zo staan te blauwbekken dat het een zo dominante factor wordt. (Dat speelde duidelijk ook mee in de groepsdynamiek zoals Hadewych verklaart, men hokt 'gezellig' samen en deelt erg veel informatie, voelt zich veilig in plaats van het spel individueel te spelen). Contrast is altijd wel mooi maar je kan het ook overdrijven. In retrospect natuurlijk makkelijk te zeggen toch denk ik dat het wel de bedoeling was ook, het 'afzien' en dan de hitte erna.
- En heel graag, alsjeblieft wat minder herhaling. Aflevering 9 spande toch echt wel de kroon. Heel leuk een damesfinale maar ik hoef echt niet te zien hoe de dames zich optutten. Vond ik vorig jaar ook al niet boeiend maar nu was het eigenlijk een herhaling van facetten en ik hoef volgend jaar liever niet weer de vrouwelijke finalist te zien strijken.
- Graag minder / geen 'montagefouten' zoals bij de executie van Marit of idd alles in één beeld weggeven. Ik weet niet of ze het laatste opzettelijk hebben gedaan (en zo ja, waarom?? Misschien dachten ze dat iedereen het toch wel anders zou interpreteren maar eigenlijk was er maar één logische interpretatie mogelijk mijns inziens..
)
Ook positieve punten natuurlijk:
- Met name in Spanje prachtige locaties, vooral Sevilla!
- Nog steeds zeer fraaie beelden en montage, zoveel mooier sinds vorig jaar.
- De test-route voor de finaletest is wel aardig hoewel ik liever nog een leuke korte opdracht zie, maar op zich is dat wel mooi voor de uitgebreidere finaletest. Dat geeft je meer het gevoel dat het echt de laatste is dus is die spanningsopbouw idd beter.
- Erg leuke kandidaten selectie met veel humor erin, graag volgend jaar weer zo'n leuke club.
(die dan hopelijk wel het spel wat individueler spelen..)