Negatieve reacties zullen er altijd zijn. Ieder mens is anders, ieder mens kijkt anders tegen dingen aan en vanzelfsprekend heeft iedereen dus een andere mening. Gelukkig maar, anders wordt het een saaie wereld. Dat er na de finale-uitzending vooral negatieve reacties worden geplaatst is logisch: mensen met kritiek zijn meer bereid hun mening te geven. Hierdoor ontstaat er een, vanuit de tevreden kijkers gezien, onterecht beeld: zij vonden de serie immers leuk. Gevolg is dat steeds meer tevreden kijkers bereid zijn om tegenwicht te geven aan de kritiek. Hierdoor ontstaat een discussie met positieve en negatieve punten, maar bedenk vooral: men kan niet iedereen tevreden stellen. De 'ideale mol' verschilt per persoon.
Het verbaast mij bijvoorbeeld dat er kritiek is op de hints. De A en de J waren toch vrij duidelijk in beeld, en al snel ontdekt door de molloten op dit forum. IJsland en Spanje met de oplichtende letters als grote hint dus. Deze hint is in sommige afleveringen verder ondersteund met de gele letters AJ op het schip (ook op dit forum langsgekomen), en op de gokmachine (niet gezien?). Feit is, dit was duidelijk zichtbaar door het hele programma.
De molloten op dit forum zijn zo creatief dat ze in ieder fragment een hint naar een kandidaat kunnen zien. Ikzelf zie dit vooral als een spelletje: 'ruim' denken en hopen dat je het goed ziet. Zo niet, dan heb je in ieder geval lekker gepuzzeld. Niets meer, niets minder.
Ik kan mij ook niet vinden in een deel van de kritiek op Anne-Marie als mol. Met name het argument 'de mol heeft niet genoeg gemold'. Het doel van de mol is ervoor zorgen dat een opdracht mislukt om geld uit de pot te halen. Als medekandidaten de opdracht al (on)bedoeld hebben verpest dan hoef je als mol in mijn ogen niet nog extremer te mollen. Dat is misschien niet leuk als kijker, maar de kandidaten spelen geen wedstrijd 'wie molt er het meest'.
Bedenk vooral: de kandidaten zijn vrij om te zeggen wat ze zeggen, en te doen wat ze doen. De mol staat dus altijd voor verrassingen en zal hier zo goed mogelijk mee om moeten gaan. Anticiperen op de acties van kandidaten tijdens een opdracht moet binnen seconden gebeuren, en is dus niet zo makkelijk als het misschien op tv lijkt. De deelnemers volgen geen script, en laten we dit zo houden.