Als je voor meer dan de helft van de proeven geen deftige sabotage acties kan voorleggen en dan met het flauw excuus komt "jamaar, de kandidaten hadden het sowieso al verpest" dan kan je daaruit twee dingen concluderen:
1) Dan is er eigenlijk geen Mol meer nodig want alles loopt sowieso in het honderd.
2) Op basis waarvan moeten de andere kandidaten de test correct kunnen invullen als er niet gemold kan worden?
Deze reeks is echter zo uniek omdat A-M al in een zeer vroeg stadium door de mand is gevallen door haar onkandidaatachtig gedrag (weinig invullen in haar molboekje, ze stelde beduidend minder vragen aan haar medekandidaten om info te verzamelen en te doen alsof naar de Mol aan het speuren was én ze zonderde zich af van de anderen). Niet moeilijk dat ze al bij het begin van de tweede aflevering compleet schaakmat gezet werd door de anderen. Gedurende de hele reeks is dat wantrouwen blijven bestaan. Let er ook op dat er werkelijk niemand verbaasd is dat zij de Mol is. Ik kan nog ergens begrijpen dat kritiek op WIDM gevoelig ligt hier, maar los van het hele BN'ers-gedoe kan je toch onmogelijk beweren dat A-M het goed gedaan heeft?
Daar sta ik nog het meest van te kijken eerlijk gezegd. Hoe 'leuk' of 'tof' je haar ook mag vinden, dat is totaal irrelevant bij het beoordelen van een Mol. Ze was psychologisch niet sterk genoeg voor het molschap, denk ik. En dat hoeft niet te verbazen, want het is ook gewoon heel erg zwaar om drie weken lang in die rol te blijven. Vermoedelijk is de voorbereiding van een BN'er voor het molschap ook een stuk minder intensief dan bij ON'ers. Een celebritie gaat zich echt geen maanden voorbereiden, hoor. Die hebben het allemaal 'druk, druk, druk'. Zij zien de opdracht om Mol te spelen als een rol in een tv-serie. Een goede Mol weet echter dat er veel meer bij komt kijken dan dat. Übermol George zei ooit dat je als Mol moet denken wat je zou doen als je kandidaat zou zijn geweest en dan vervolgens juist op het allerlaatste nippertje de boel in het honderd moet sturen. Wijze woorden van een schitterende kerel!