George is misschien de beste mol ooit, maar o.a. Dennis vond ik ook erg goed. Helaas zeg ik dat nu met een wrange nasmaak. Hoe goed zijn die mollen eigenlijk, als ze realtime ingeseind worden, beeld en geluid kunnen zien van andere kandidaten, daar waar ze zelf niet bij zijn. Om iedereen om de tuin te leiden, niet alleen de kandidaten maar ook ons, als kijker ?
Er word een script gedraaid en als daar staat, "de pot moet leeg"; komt er een opdracht waar de opdracht vrijwel zeker leeg gaat; er word niets aan het toeval overgelaten. Dit zie je bij AM en het stemmen rood/groen opdracht , maar ook in o.a. 2007, op Thailand, waar weinig verrassen de pot leeg gaat bij een veiling van jokers, vrijstelling/hotel etc.
Dat is nog niet het ergste, de Graaf/team verlult zich en zegt "de mol heeft er prima voor gezorgt dat de jokers niet bij 1 kandidaat terecht zijn gekomen. HUH? hoe kan dat, als de mol tussen de anderen staat, elkaar niet kunnen zien en spreken en alleen stemmen door de hand op te steken ? Juist, doorgestoken kaart van de programmamakers die blijkbaar de Mol realtime kunnen inseinen of tussendoor geniepig alle beelden laten zien wat de andere kandidaten bespreken/gaan doen.
Tja, zo word het kinderlijk eenvoudig om De Mol "slimme acties" te laten uitvoeren. Dat vind ik bedrog van de kijkers en eigenlijk ook de kandidaten, die, hoezeer ze ook hun best doen, door deze "sluwe spionage" gewoon niet kunnen winnen. Het spel word daarmee vertroebelt op een in mijn ogen onwenselijk manier zodat we allemaal op het verkeerde been worden gezet. Het spel word vals gespeeld, maar dan vooral door de programmamakers. Als ze btw niet willen dat er X bedrag kan worden verdiend, moeten ze die kluif ook niet voorhouden. Flauw hoor; als iedereen goed gespeeld had zou je 150.000 euro kunnen winnen. Wat een farce, want zover zal het dus nooit komen, met die spionage acties.
Kandidaten btw, die vaak geen malle moer geven om "de pot", het geld wat ze kunnen winnen en zonder blikken en blozen zo opbieden tot 5000 euro of meer voor een vrijstelling, zodat ze een dagje langer mee mogen doen. Dat ze dan misschien een uitgeholde pot winnen, boeit blijkbaar niet. Het helpt natuurlijk, dat het BK'ers zijn, slim van de programmamakers. Die hebben zowiezo een leuk prijsje niet echt nodig.
En zo staat de pot dus regelmatig op nul, waar het script de Mol even de boel laat gaan/helpt om de pot weer wat te spekken en daarna er weer vanaf gaat snoepen. Dat word idd voorspelbaar. Jammer dat ik na 12 seizoen "de Mol" nu toch heel anders tegen het programma aankijk. Nu kijk ik met een nasmaakje en vind het helemaal niet vreemd, dat ik weer de verkeerde mol in gedachten had. Met dat bedrog erbij worden we nml. allemaal bij de neus genomen.