10. NinjaopdrachtEen mager seizoen met een geweldige afsluiting. De angst van Frits, Sanne en Kim voelde ik thuis op de bank nog, toen ze de pot moesten bewaken, midden in het donker. De opdracht was ook goed in beeld gebracht, inclusief sfeerbeelden van stuntende ninja's.
9. Takua ThungIn Thailand toen Renate, Paul, Eva en Inge met z'n vieren in de finale zaten en moesten navigeren om uiteindelijk het geld proberen te vinden. Niet zo zeer de opdracht, maar de omgeving vond ik echt onvoorstelbaar mooi.
Staat zeker op mijn lijstje van reisbestemmingen.
8. GodzillaPrachtige omgeving, een geweldige opdracht en goede kandidaten. Min of meer de succesformule voor een geweldige opdracht. Vooral het 'echte' enthousiasme van Yvon was hilarisch. 'Je moet huppelen, huppelen, dan schiet ie niet', Yvon tegen Marc-Marie over Godzilla, de grote baas die uiteindelijk doodgeschoten moest worden. En dan die iets geirriteerde reactie van MM
7. Het kan ook andersKarel, die eerst heel onhandig de naam van Paul (? als ik het me goed herinner) intypt, je weet wel, letter voor letter en daarna op het punt staat om die arme Enter-toets weer eens te verknallen, was tijdens de laatste executie in Thailand iets anders van plan. Dit kwam totaal onverwacht en de kandidaten bleven echt verbijsterd achter, niet te zwijgen over mijn eigen gezicht.
Ik weet nog goed hoe het hele forum daarna op z'n kop stond toen we ons afvroegen HOE het anders kon
6. Karel op de brug
Nog zo'n geweldig Karel moment, wanneer de kandidaten van seizoen 6 vanuit de busramen Karel op een brug zien staan, locatie van de eerste opdracht. Met zijn iets bredere figuur en z'n lange jas en hoed op, was de toon gezet als nieuwe presentator. Hij zou niet de kandidaat's beste vriend zijn, maar daarom juist vond ik hem de beste presentator. En de reactie van de kandidaten was onbetaalbaar.
5. Mol JonJon begon ik vanaf aflevering 2 te verdenken en daar hield ik stevig aan vast, ook al vond ik Aniek steeds verdachter worden. Uiteindelijk werd mijn vaststandigheid beloond en bleek hij ook daadwerkelijk de mol te zijn. Relatief ook nog best een goede mol, als je bedenkt dat hij pas in Noord-Ierland werd verkozen tot mol. Maar het beste van Jon was zijn grappen en zijn gezicht, telkens als hij een streek uithaalde. Hoe die in de supermarkt achter Anniek gekke bekken trok of hoe hij die twee jeeps rondjes liet rijden..
4. Eliminatie Joris en TimIk heb twee keer zo'n erge tunnelvisie gehad dat mijn wereld tijdelijk was ingestort toen mijn mollen het spel verlieten. In seizoen 8 was Joris 100% zeker mijn mol en ik was ook echt ECHT geschokt toen hij eruit ging. En hetzelfde overkwam mij een paar weken geleden toen Tim een rood scherm kreeg.
Het ergste is om daarna een nieuwe mol te kiezen. In seizoen 8 heb ik na een tijdje twijfelen tussen Edo en Dennis uiteindelijk toch voor Dennis gekozen. Maar dit seizoen ben ik helemaal de weg kwijt
Het leukste aan een tunnelvisie is, is dat de serie uiteindelijk niet zo voorspelbaar wordt.
3. Mol MilouskaIn mijn ogen de beste mol ooit. De enige keer, tot nu toe, dat ik de mol niet te pakken had. Tenminste, de eerste twee afleveringen zat ik wel degelijk op Milouska, maar na aflevering drie ben ik overgestapt op Roderick, tot aan het eind. Mijn verbazing was weer ongelooflijk groot en na het zien van haar molacties, kwam ik tot de conclusie dat ze het ontzettend goed heeft gedaan. Ook Karel was duidelijk verrast. Die tactiek van domheid en onnozelheid toepassen, die 24/7 vol kunnen houden en ook nare opmerkingen en pesterijen van je medekandidaten kunnen verdragen is echt een topprestatie. En dat voor iemand zonder acteerervaring.
2. Petraopdracht Eigenlijk niet alleen Petra, maar de hele omgeving in Jordanie maakte het ontzettend mooi daar. Maar de zowat onmogelijke opdracht om Petra helemaal zonder mensen op de foto te krijgen, was geweldig in beeld gebracht. Het 'Ladies and Gentlemen' van Jon bezorgde me echt kippenvel. En dan ook de ontknoping daar met al die kaarsjes was heel erg indrukwekkend.
1. Ontknoping mol YvonDe uiteindelijke ontknoping vind ik hoe dan ook het beste en meest indrukwekkende moment van een serie. En voor mij springt seizoen 5, met Yvon als mol, daar volledig bovenuit. Op de één of andere manier is deze ontknoping mij bij gebleven als het beste molmoment ooit. Alles klopte en alles klopt nog steeds. Hoe Angela daar stond, hoe ze sprak, hoe de kandidaten naar haar toeliepen, de tempel en ook vooral de muziek. De huiverende vraag van Angela over de mol die uiteindelijk leidden tot de meest glorieuze bekendmaking van alle mollen. Laten we hopen dat Liesbeth het dit jaar ook net zo spannend maakt.