Hoewel er wel een kern van waarheid in zit, gaat dit toch lang niet altijd op hoor, volgens mij.
Wat kunnen we leren van WIDM 2012? Ikzelf dat ik bij mijn gouden regels moet blijven. Dit jaar week ik er toch van af maar achteraf blijken ze gewoon nog goed te zijn geweest.
Exit kandidaat
Marion: al meteen doorstrepen Frits, Liesbeth en Tim
De eerste kandidaat heeft juist ook in enkele series de mol wél genoemd.
Achteraf bleken ze dan anders te stemmen of toch veel fouten te hebben gemaakt maar het is zeker niet zo dat dit in elke serie geldt.
Pakken onnodig geld
doorstrepen William en Frits bij jokers of 1000 pakken.
later weer Frits bij de western.
Hadewych bij tal van opdrachten, oa abseilen, pleinopdracht en doolhof.
Tim dus ook.
Maar ook dit gaat niet altijd op. Dat hangt van je definitie van 'onnodig' af.
áls de mol het doet is er meestal wel een plan of er gaat iets fout. Dus daaraan is wel wát af te leiden maar geheel sluitend is het niet.
Sterk verdacht op .nl
doorstrepen Liesbeth en Tim.
Mee eens.
Misschien een minder onderbouwd argument maar het lijkt altijd wel te kloppen:
De mol staat niet slecht op de foto op .nl. Dat valt me elk jaar weer op. Misschien iets kleins maar ik let er nu enkele seizoenen op en het klopt tot nu toe altijd, de mol heeft altijd een vrij prominente plaats en staat er 'goed' op (vooral als het samengestelde foto's zijn).
Sterk verdacht binnen de groep, gouden regel is dan juist: is de mol WEL:
Anne Marie
En de mol NIET wanneer geheel niet verdacht binnen de groep (nr. 1 = bijv. vaak de potbeheerder):
Hadewych, Frits, Maarten, Marit
Het laatste wordt een beetje arbitrair maar in zulke belangrijke opdrachten als die van het Hofdihuis kan je ook degenen strepen die geen invloed hebben:
William, Marit
Maar dat gaat zeer zeker niet in elke serie op.. Nadja die enorm verdacht werd, Karin en Art waar bijna de hele groep voor ging. In de series van Jon en Kim dan weer wel en dit jaar lijkt dat ook weer zo maar dat hangt toch sterk af van het type mol en de groepsdynamiek en of de kandidaten wat meer bij de pinken zijn of niet.