De verdenkingen op .nl site hebben mij ook heel lang dwars gezeten. Tim en Liesbeth stonden steeds bovenaan, dus konden het niet zijn. Toch verdacht ik Tim steeds.
Ergens in je achterhoofd denk je ook steeds "ze weten dat wij doorhebben dat met de poll geknoeid wordt, dus allicht gaan ze nu juist niet met de poll knoeien". Toch bleek Annemarie -die net Als Patrick vorig jaar al dan niet kunstmatig- steeds buiten de top 3 stond toch de mol.
Toch durf ik hier voor volgend jaar niet blind op te vertrouwen en de hoofdverdachten meteen door te strepen.
Ook de exits kun je relatief weinig mee blijkt dit seizoen. Marit die toch duidelijk op Annemarie zat viel al vroeg af. Als alle anderen redelijk goed zitten of iemand een test echt slecht maakt, kun je er toch vrij weinig mee. En in 2006 noemde Geert Hoes als eerste afvaller Milouska als verdachte.
Ook de verdenkingen in de groep zeggen niks. Dennis werd totaal niet verdacht en Milouska en George ook amper. Jon, Kim en Annemarie werden juist heel erg verdacht in de groep. Zowel een verdachte als een onverdachte deelnemer kan dus de mol zijn. Ga daarnaast ook eens na hoeveel mensen er uitgevlogen zijn op Karin vorig jaar.
Onnodig geld pakken is de beste doorstreepregel die er nog tussen staat. Frits, William en Marit pakten 1000 euro ipv een joker en bleken niet de mol. Hadewych raakte het vlot, pakte geld in het doolhof en seilde ab tegen de voorspelling van de mol in. Ook zij bleek niet de mol. Frits pak 1500 euro en is niet de mol. Vorig jaar gold hetzelfde voor o.a. Jan, Miryanna en Karin.
Echter is bij het wel pakken van geld vaak ook nog wel eens een addertje onder het gras. Inge verdiende in aflevering 1 geld voor de pot om vertrouwen te winnen, ook Elise voerde de eerste opdracht goed uit. Soms komt er nog een opdracht na waarbij het verdiende geld er weer uit kan, soms is het pakken van geld op een andere manier goed te praten, of de mol pakt wel geld, maar minder dan er lag (Milouska: paardrijden, Jon: trein).
Dus het is lastig om 'onnodig geld pakken' te definiëren. Zeker als een mol ook gewoon af en toe kan kiezen voor vertrouwen winnen.
De enige echte doorstreepregel die voor mij toch blijft staan is "aantoonbaar geen voorkennis hebben."
Zo heb ik Liesbeth doorgestreept nav het munitiedepot (zichzelf direct uitschakelen) en de rondleiding (beste kandidaten op de toren). Als mol met voorkennis zou ze anders handelen. Ook Tim kon een streep door toen hij wel het doolhof haalde, maar niet met de minst waardevolle envelop.
Daarnaast zijn dingen als snorkelen met niet waterproof mascara of verkeerde kleding/schoeiselkeuzes ook leuke indicaties of iemand gebrek aan voorkennis heeft.
Echter lijkt het me dan juist grappig als we eens een mol gaan zien die bewust niet gekleed is op de opdracht zodat we diegene massaal ten onrechte afschrijven.