Artikel in Dag Allemaal over Joke.
Titel:Joke Van De Velde nuanceert kankerverhaal: ik ben zo gezond als een vis.
Intro: Voor Joke Van De Velde (32) aan expeditie robinson begon, moest ze een medische ingreep ondergaan. Kanker, werd gezegd, maar dat nuanceert de ex-miss Belgie. Het was niet zo ernstig.
Tekst bij de foto: Kanker heb ik nooit gehad, aldus Joke, die binnenkort te zien is in expeditie robinson.
Eigenlijke tekst:
Veel wil Joke niet kwijt over de ingreep die ze, kort voor de opnamen van expeditie robinson liet uitvoeren,behalve dat ze volledig is genezen.Ik voel me zo gezond als een vis, zegt ze. Een optimistische uitspraak, voor iemand die - volgens een weekblad althans- oog in oog heeft gestaan met kanker. Al wil Joke dat verhaal graag nuanceren. het was niet zo ernstig zegt ze. Tijdens een routinecontrole ontdekte mijn gynaecoloog dat ik besmet was met HPV. Op lange termijn kan dat virus leiden tot baarmoederhalskanker, maar gelukkig werden alle aangetaste cellen op tijd verwijderd. Kanker heb ik dus nooit gehad.
WIEBREN TJALMA, GYNAECOLOGISCH ONCOLOOG in het UZ, Antwerpen, verduidelijkt: HPV, voluit het humaan papillomavirus wordt overgedragen door seksuele betrekkingen. Zo'n 80% van alle vrouwen krijgt met het virus te maken. Meestal is het lichaam weerbaar genoeg, slechts bij een kleine groep ontstaat een letsel in de baarmoederhals, dat na enkele jaren kan uitgroeien tot kanker.
BABY
Een HPV-infectie kan alleen worden opgespoord tijdens een dokterscontrole. Een geluk dat Joke geregeld een bezoek brengt aan haar gynaecoloog. Als de arts een vergevorderde infectie vaststelt, zal hij het aangetaste stukje baarmoederhals verwijderen, vervolgt Tjalma. Een eenvoudige ingreep, die de vruchtbaarheid niet in het gedrang brengt. En dat laatste is goed nieuws voor Joke. Volgend jaar al, of toch zeker in de nabije toekomst, zal er een klein Joke zijn, voel ik, liet Joke onlangs optekenen. Voorlopig is het gissen wie de ex-miss als de vader van haar baby ziet.