wat ik zo af en toe hier lees over het aanmaken van tijdelijke email-adressen, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Daar heb je helemaal gelijk in. Alhoewel het tenminste wel zo is dat mensen die dat doen
enthousiaste stemmers zijn. Als persoon A twee stemmen uitbrengt en persoon B drie, dan
zou je kunnen zeggen dat persoon B "fanatieker" is dan persoon A. Maar het betekent wel dat het stemmechanisme dus automatisch "fanatisme" als parameter meet, naast alleen het "aantal fans". Wat je al zegt - wij doen het, maar de concurrent doet het ook. Het gaat uitmaken als de ene groep het méér doet dan de andere groep. Maar dat is tegelijk een uiting van fanatisme - of van karaktereigenschappen. Het zou best kunnen dat het publiek van het ene programma meer bestaat uit mensen die van mening zijn dat je zoiets gewoon niet doet, of uit mensen in wie het idee niet eens opkomt, terwijl fans van het andere programma elkaar en masse aanmoedigen vaker dan eens te stemmen. Dat verschil komt terug in de uitslag. Alleen weet je niet hoe het er anders had uitgezien - omdat je twee parameters meet met één mechanisme.
Verder, zoals je al zegt, als mensen het echt willen valt er niets tegen te doen. Echter, het simpele feit is dat het nog altijd loont om vaker te stemmen - als dat niet zo was zouden mensen het niet doen. Wil je meervoudig stemmen tegengaan, kun je maar één ding doen en dat is zorgen dat het geen voordeel oplevert (en dat iedereen dat ook inziet). Hoe je dat voor elkaar krijgt, weet ik niet, en "alle stemmen van proxy's niet laten meedingen" is een aardig begin, maar het is omzeilbaar.
Op het internet is er nu eenmaal geen enkel mechanisme om te achterhalen of twee dingen door dezelfde persoon zijn gedaan of niet. Als bijvoorbeeld mijn moeder wil stemmen, tja die heeft geen e-mailadres. Dus dan zou ik kunnen aanbieden om dat via mijn e-mailadres te doen. Want iemand die geen e-mailadres heeft, moet toch ook mogen stemmen. Maar vanaf de andere kant is niet te zien dat die tweede stem die van mij afkomstig lijkt, eigenlijk een "gemachtigde" stem is.