Ik vond het een beetje een warrige aflevering eerlijk gezegd. Ik snap niet zo goed hoe de groepen zijn ingedeeld en ook niet waarom de ene groep slechts een aanwijzing kon winnen en de andere groep de sleutel om 3500 euro te verdienen. En waar is het een aanwijzing voor? (Ik gok naar de identiteit van de saboteur, maar zeker weten doe ik dat niet). Ik vond de eerste opdracht erg leuk, maar niet echt moeilijk. De weg vinden naar de toren was gemakkelijk, want aan beide groepen werd de naam van de toren gegeven (inclusief het nummer van de verdieping). De opdrachten zelf waren ook niet bijster moeilijk. Het zand overgooien was gewoon tweemaal de 10kg emmer vullen, overgieten in de 6kg emmer en de resterende 4kg in de kokers gooien (veel gemakkelijker dan de raadsels in WIDM). Ook het woord dubbelspel was erg gemakkelijk; ik zag het zelf al vrij snel en met deze letters was ook niets anders te maken. Het klimmen vond ik erg leuk
.
De tweede opdracht vond ik erg leuk, maar leek ook niet enorm moeilijk te zijn (ik had verwacht dat de tekens slecht te zien zouden zijn, maar de kandidaten zagen zelfs met het blote oog de juiste plaatjes). Wederom was er één groep met een minieme invloed op de proef en één groep die de proef kon maken of breken.
Het reality aspect vond ik minder goed uit de bus komen bij dit programma. Weer zien we neppe ruzies (Sylvia, Inge en Rosalie lijken het er echt om te doen), deelnemers samen eten en in een zwembad liggen (en Liza die verwoede pogingen doet om haar microfoonband niet haar zongebruinde buik te laten verpesten). Hebben de kandidaten trouwens gewoon contact met het thuisfront? We zien laptops en telefoons in beeld, die ook nog aanstaan.
Opvallende zaken per kandidaat:
- Liza: leuke kandidaat, stoer dat ze ondanks haar hoogtevrees toch die toren inklom (ja ze heeft echt hoogtevrees, dat is niet gespeeld), wel apart dat ze werd geïntroduceerd als winnares van Sterren Springen ipv als actrice, wordt erg verdacht door de medekandidaten wat ik niet zo goed snap
- Manuel: leuke en lieve kandidaat, weinig verdachts kunnen ontdekken
- Hero: veel leuker dan ik had verwacht, heeft de opdracht op het dak echt gered (hij was de enige die de antwoorden wist, al lagen ze gezien zijn politieke verleden ook erg in zijn straatje), ook de ballon redde hij, daarentegen verpestte hij bewust de opdracht met het zand
- Ben: niet echt in beeld geweest, maar komt niet echt slim over
- Edith: leuke en stoere kandidaat, leuk om haar eens te leren kennen, geeft de goede rebusoplossing maar weet dit niet door te drukken
- Jeffrey: heb ik nog niet echt een oordeel over, maar lijkt wel leuk, geeft ook de goede rebusoplossing
- Inge: komt niet echt sympathiek over, eigenlijk heb ik het nu al wel gezien met haar
- Rosalie: tja, ik vind haar ook niet echt een geweldige persoonlijkheid, ze lijkt er op uit te zijn dat andere mensen haar raar aankijken (zoals ze Manuel haar schatje noemde), ook duwt ze haar mening erg door zoals met de foute rebus (en waarom moesten haar kleren verdwijnen van de saboteur?)
- Sylvia: ook weinig sympathiek in dit spel, voert een opdracht van de saboteur uit (waarom?), speelt het rebusspel enorm slecht (maar wel weer zo opvallend slecht dat de andere kandidaten haar ook niet geloven), haar rol bij de keuze van de rebus is niet duidelijk
- Lange Frans: ik vond hem leuk in dit spel, jammer dat hij meteen het veld moest ruimen (zelf vond ik Hero veel meer goede dingen doen, maar kennelijk dacht de saboteur daar anders over)
Mijn verdenkingen:
- Ben
- Rosalie
- Inge