Hé, hé, even rustig. Het enige dat vaststaat is dat BN'ers elkaar moeten saboteren. Elkaar. Dus wie weet is het gewoon een ander concept dat media hebben opgepikt als WIDM-kloon.
Inmiddels is duidelijk dat het gaat om één saboteur (in het Spitsartikel interessant genoeg "mol" genoemd).
Verder is het wel heel verdacht dat het aantal kandidaten precies tien is.
Verder is het eigenlijk nog verrassend dat het 13 jaar heeft geduurd voordat iemand anders met dit concept bezig ging. Vind ik nog lang. Daarnaast is WIDM
zoveel meer dan alleen dit spelformat (ik denk met name aan montage/camerawerk, het meer "filmische"). Dat ze het spelformat overnemen wil nog niet zeggen dat het lijkt op WIDM, of dat het nadelig gaat uitpakken voor het kijkerspubliek van WIDM. En laten we tenslotte nie tvergeten dat De Mol ook niet van origine door de Avro is bedacht
.
Wat interessant is hier is dat de saboteur hier voor persoonlijk gewin in het spel zit - immers hij krijgt het geld dat hij saboteert. De vraag is hoe goed dat zal uitpakken. Immers dat een ander soort drijfveer dan de mol in WIDM - die puur meedoet uit liefde voor het spel. Het is wel zo dat net als bij WIDM dit programma valt of staat met een goede mol. Heb je de verkeerde mol, dan is het seizoen waarschijnlijk niet interessant.
Juist omdat hij zo enthousiast over WIDM is, wilde hij het presenteren
Vind ik toch een rare gedachtenkronkel. Je gaat niet werken voor de
concurrent van datgene waar je zo verschrikkelijk enthousiast over bent. Lijkt mij hoor.
Maar: is het een stemronde, zoals onder andere bij het spel Weerwolven, dan hebben de kandidaten zelf in de hand wie er naar huis gaat. Dan zou het een interessant nieuw concept zijn, want dan moet de saboteur ook populair zijn, want iemand die dan te duidelijk saboteert, wordt dan er dan meteen uitgestemd.
Hoe wil je dat doen als de mol niet uit het spel mag? Je kan dan niet de stemmen openbaar maken, maar als de kandidaten die gaan bespreken dan kunnen die het gauw genoeg uitvinden als degene die de meeste stemmen kreeg ineens niet uit het spel ligt (en daaruit concluderen dat die dus de mol is).
Daarnaast is zoals Tristan zegt helemaal niet zeker dat er überhaupt mensen naar huis zouden moeten.
Edit: waar ik trouwens eigenlijk wel benieuwd naar ben is de opdrachten. Aangezien ze in een huis zitten, wordt dat aspect in elk geval heel anders.