Qua verdenkingen blijf ik bij Sylvia of Manuel. Maar Hero, die ik eigenlijk al afgeschreven had, doet toch ook wel erg veel fout én heeft de groep min of meer onder controle. Edith lijkt me te passief, laat nu in de eerste opdracht ook het denkwerk weer volledig aan Hero over. Liza verdenk ik ook niet, maar dat is meer een gevoel.
Ik vind Ediths gedrag juist heel erg opvallend. Iedereen lijkt het zomaar te accepteren dat zij nooit bijdraagt aan het goede antwoord (en daarmee foute antwoorden dus ook niet corrigeert). Waarom moet Hero de kleuren van de vlag wel weten, terwijl Edith (die ook al een tijdje in Thailand is) dat niet hoeft te weten? Het is als saboteur heel gemakkelijk om anderen de fouten te laten maken, je weet dan immers toch wel dat het fout gaat. Het valt me op dat Edith dit keer op keer doet. Haar opvallende saboteren vorige week kwam op mij heel erg over als 'ik ben er ook nog' (net als Milouska die een paar keer heel obvious dingen fout ging doen). Haar gedrag bij de tweede opdracht vond ik dan ook tekenend. Opeens kon Edith wel dingen onthouden, juist nu ze door de groep gedwongen werd het goed te doen (nu is ze de weinige verdenking die de groep tegen haar had ook weer kwijt). Ja, ik weet dat ik misschien klink als iemand met een hevige tunnelvisie, maar Edith doet zoveel fout terwijl ze door de groep totaal niet verdacht wordt!
Verder verdenk ik Sylvia nog steeds wel een beetje, al vond ik haar deze aflevering totaal niet verdacht overkomen. Ze deed gewoon goed haar best en heeft volgens mij vrij weinig gesaboteerd. Liza schrijf ik nog steeds af als saboteur; ze is erg fanatiek en lijkt het spel gewoon te willen spelen. Dan Manuel: ik verdenk hem eigenlijk helemaal niet. Hij is erg fanatiek, doet weinig echte sabotageacties, laat zich ogenschijnlijk compleet beïnvloeden door de andere spelers in het spel (o.a. door Hero) en lijkt oprecht bang te zijn voor eliminatie. Nee, ik denk niet dat hij de saboteur is.
En dan Hero: tja ik weet niet meer wat ik van hem moet denken. Hij saboteert erg overduidelijk, doet constant dingen fout als de andere kandidaten verwachten dat hij het goed doet. Hij schermt enorm met zijn grote kennis (die in de eerste paar afleveringen ook bepalend was voor het succes van de opdrachten), maar is al die kennis opeens vergeten. Ik denk nog steeds dat hij het spel zo speelt om eliminatie te voorkomen en dus niet de saboteur is, maar nu doet hij wel zodanig veel fout dat hij ook wel gewoon wél de saboteur kan zijn. Bovendien lijkt hij het spel grotendeels in zijn eentje te bepalen, wat als saboteur natuurlijk erg handig is.
Vooralsnog is Edith mijn hoofdverdachte, daarna komt Sylvia, en daarna (ook al wil ik dit helemaal niet) toch Hero. Liza en Manuel schrijf ik af.
De grote spoiler was een foto van Edith, Liza en Sylvia op de boot met daaronder de tekst 'de finalisten'. Gezien het voorstukje van volgende week lijkt de ontkenning van Net5 dat het een spoiler is terecht te zijn. Als het immers al volgende week in de uitzending zit, is het in ieder geval geen beeld uit de finale. Wat natuurlijk nog niet inhoudt dat ze niet de drie finalisten zijn.