Het is voor mij meer een ruwe diamant. Kwestie van goed bijslijpen en oppoetsen en ze hebben een prima show te pakken
Het basisprincipe: saboteur verdient het geld wat de kandidaten verliezen door in opdrachten te falen vind ik een goed concept. Maar om daar nu meteen aan vast te plakken: de saboteur stuurt naar zijn/haar inzicht kandidaten weg. Nee, dan geef je de saboteur te veel macht. Natuurlijk kun je werken met hulp-saboteurs, dat heb je ook met WIDM. Maar beloon zo'n geslaagde hulpactie dan met een tip van de sluier oplichten over wie zij dan verdenken de saboteur te zijn bijvoorbeeld. Net zoals Roderick ook nog een hint kreeg: de mol verschiet nooit van kleur of hoe was het precies. Dat sloeg op Milouska en zo had hij kunnen weten dat zij de mol was.
Verder is het zuur voor Sylvia ja, nu zij notabene in de finale gewoon de saboteur heeft ontmaskert dat zij niet deelt in de groepskluis. Ja, het is een prima idee om vrijwillige spontane sabotage-acties om die in de kiem te smoren. Zodat de saboteur als enige daar de hand over houdt. Zo voorkom je als saboteur dat je in de wielen gereden word, althans financieel gezien dus
Maar doe het dan op een andere manier. Ga eigenhandig saboteren > kans op telefoontje van de saboteur: jij bent genomineerd voor eliminatie neemt toe zoiets. Doe het in opdracht voor de saboteur > speel je goed mee met een tipje van de sluier opgelicht krijgen als cryptische hint.
Want nu deelt de groep waarvan 3 voor Edith kozen en 7 voor Sylvia dus in een pot waarin de meerderheid fout gekozen heeft.
Dus je zit fout maar toch deel je in de pot
Does not compute met het hele idee van het ontmaskeren van de saboteur in mijn ogen. Je moet de winnaar wel iets aan beloning in het vooruitblik stellen. En dan voor mij part strafpunten of strafkorting op het te winnen bedrag per actie dat de winnaar uiteindelijk eigenhandig sabotageacties heeft lopen uithalen. Want dan haal je het wel uit je hoofd zeker hoe Sylvia telkens bezig was.
Maar daarom zeg ik al: het is een ruwe diamant. Want naast deze punten op het format mogen ze die Engelse termen + voice-over, het 'dun dun dun dun spanning!!!1111!!1!!!' toch wel laten. En Erik mag zijn presentatieskills wel bijspijkeren. Maar voor de rest: ja, met een beetje finetunen kun je er een prima blijvend programma van maken wat mij betreft. Het heeft de combi van WIDM met intriges, verraad uit een vleugje BB. Ja, ik weet dat ik in het begin best negatief over kwam in de eerste berichten. Maar het was mij gewoon niet duidelijk hoe ze het format wouden gaan toepassen. Dat is het nu wel, maar ik blijf er inhoudelijk wel het e.e.a. iets over aan te merken. Ondanks de tegenvallende cijfers (1) wie gooit het op Net5?, 2) op dat tijdstip op zondag? > Doe naar SBS6 op zijn minst! En het liefst vrijdagavond ofzo) hoop ik dat het toch een herkansing krijgt van Talpa-demol productions.