Je hebt 2 verschillende soorten: wat laafje zegt dat je het al eens gedroomd hebt, maar het orginele dejavu bestaat niet. Het is onderzocht en het blijkt dat sommige gebeurtenissen net iets eerder worden verwerkt in je hersenen daardoor zie je net iets eerder in je hoofd dan dat er werkelijk wat gebeurt en als het dan wel werkelijk gebeurt heb je het dus al eens eerder meegemaakt (in je hoofd) beetje vage uitleg, maar het klopt. Iedereen heeft weleens last van het laatste, als je van het eerste verschijnsel wel eens last heb, kun je een hoog paranormaal begaafdheidsgehalte hebben.
Daarbij is er ook onderzocht dat als je droomt (en dit gaat allemaal heel vaag klinken, ik weet het, maar goed) je geest naar 'een andere wereld' gaat. Niet naar de hemel ofzo, maar naar een soort gedachtenwereld. Daarom is het ook gevaarlijk om slaapwandelaars wakker te maken, omdat de geest dan in de war komt en klem komt te zitten tussen de 2 werelden. Bij experimenten hebben onderzoekers proefpersonen om het uur wakker gemaakt. Met als resultaat dat deze mensen na enkele dagen totaal gingen flippen. Beetje zelfde verhaal als met de slaapwandelaars.
Vaak als je kut hebt gedroomd of heel erg moe ben, kan dat ook komen omdat je geest heel erg moe is geworden 'in de andere wereld' bv.
Vaag he, ik ben niet zo goed in uitleggen, maar ik heb het niet zelf verzonnen.