Natuurlijk.
Obama komt bij je op bezoek omdat hij grote mogelijkheden in het verschiet ziet liggen. Hij, met een vooruitziende blik, weet al dat het slechts een kwestie van tijd is, voordat je een machtig man bent. Deze macht heeft echter twee kanten.
Enerzijds kan je een dictator worden - vandaar dat Kadaffi zich eerder aan je voeten neerlegde. Herinner de verzoekings-passage: 'De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht [9] en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’'
Gelijk heeft het idee van de dictatoriale macht zich aan je aangeboden. Je hebt je niet laten kennen, dus het aanbod is vooralsnog aangenomen noch afgeslagen.
Vervolgens komt Obama als tegenhanger - met als boodschap 'Do not join the Dark Side'. Zijn boodschap is dat je terug moet naar je Roots. Toen alles nog goed en simpel was.
Tevens belangrijk op te merken, is het verschil in setting. Kadaffi toonde zich op een machtige plaats - de plaats waar recht wordt gesproken. Obama bezocht je in een oud huis, als symbool voor het gewone en het knusse. Volgens hem zou je voor het goede moeten kiezen - ook als dat zou betekenen dat je geen machtig man zou worden, maar een gewone huisvader.