In dat geval sla ik zijn andere twee boeken maar even over.
Dit was het stukje waar ik het over had.
Ik moet zeggen dat het me tot nu toe nog niet echt kan boeien. Daarbij wordt op blz 30 ofzo, al een bewering gedaan die van geen kant klopt.
"In de glanzende liftdeur werd de dasspeld van de hoofdinpecteur weerspiegeld, een zilveren kruis met dertien ingelegde stukjes zwart onyx. (...) Om de een of andere reden had Langdon niet verwacht dat een hoofdinspecteur van de Franse recherche zo openlijk voor zijn godsdienst zou uitkomen. Aan de andere kant was het Frankrijk; het christendom was hier niet zo zeer een godsdienst als wel een geboorterecht."
Vooral die laatste zin, die maakt het helemaal af.
Ik neem toch aan dat meneer Brown gedegen onderzoek heeft gedaan voordat hij zijn boek heeft geschreven. Hoelang zou je moeten zoeken voor je zou ontdekken dat Frankrijk een van de meest seculiere landen op de wereld is?
Mij kostte het 1 minuut nazoeken:
In radicaal seculiere (dus secularistische) staten (zoals Frankrijk en het laïcisme aldaar) worden de meeste vormen van religie zelfs verbannen uit het staatsleven. Religieuze overtuiging mag daardoor enkel binnen de private levenssfeer geuit worden.
bron: wikipedia.
Als het toch ergens niet gewaardeerd wordt dat je met je geloof te koop loopt, dan is dat in Frankrijk. Ik kan me dus niet voorstellen, dat er waar ook in Frankrijk een politie-inspecteur rondloopt met een kruisje, dan zou ie allang ontslagen zijn.