Oei, wat is dit topic ver weg gezakt. Is niemand meer aan het lezen? Ik heb van Sinterklaas twee boeken gekregen. Het eerste is Het Oostblokboek. Een soort van alternatieve reisgids voor Oost-Europa, waar allemaal tips instaan voor mensen die nostalgie hebben naar het oude Oostblok ofzo. Allemaal wanstaltige gebouwen en beelden van arbeiders en beeldentuinen die volstaan met Stalins etc. En mooie verhalen daarbij over de betreffende landen en het leven in het Oostblok.
Boek 2 is een van de mooiste boeken die ik in tijden heb gelezen, namelijk 'Verdwenen Grenzen' van Stefan Popa. Het boek gaat over Remus, een Roemeense jongen en Florica, een zigeunermeisje, die verliefd op elkaar worden. Maar hij leerde altijd dat je geen zigeuners in de ogen moet kijken, want dan vervloeken ze je. En zij mag niet omgaan met gadjo's (= niet zigeuners)en moet trouwen met haar neef (want niemand anders wil haar, ze is op haar 18e inmiddels nog steeds niet getrouwd
).
En dan is er ook nog het communisme.
Het speelt zich af in het prachtige Brasov
en in het prachtige Florence
, al blijkt die stad later voor onze hoofdrolspelers helemaal niet zo'n mooie stad.
Vanaf dat moment vind ik het boek eigenlijk iets te heftig worden. Had even een dipje waar ik eigenlijk niet meer verder wilde lezen, terwijl ik eerder het boek nauwelijks kon neerleggen. Maar net zat ik alweer bijna te huilen achter mijn boek (in het cafe van de bieb, oepsie
) en ik wil nu toch wel weer weten hoe het afloopt. Ik las gister dat Stefan Popa een nieuw boek mag gaan schrijven voor zijn uitgever en als dat net zo mooi wordt als deze, kan ik niet wachten.