ik heb deze vanmiddag gekocht. Ben benieuwd, flap leek me leuk
Hier een recensie van "cleeft"
Slaap zacht, Johnny Idaho slaat Hulst een nieuwe weg in. Waar Kinderen van het Ruige Land autobiografisch is, lijkt Slaap zacht, Johnny Idaho meer op sciencefiction. Robotten, zwevende ogen, weblenzen en verplichte oortjes. Er mag geen stap meer worden genomen door de bewoners van Archipel, zonder dat een hogere macht van multinationals ervan af weet. Is dit sciencefiction of een logische ontwikkeling van onze huidige wereld; een beklemmende en digitale samenleving? Vanaf het begin neemt Hulst je mee aan zijn fenomenale schrijfhand, om drie personages op de digitale vingerafdruk te volgen.
Slaap zacht, Johnny Idaho omdat hij niet bestaat?
‘Mijn naam is Johnny Idaho. Oké, niet echt maar dat is de naam die ik gebruik – ik kreeg hem van mijn dikke dode moeder.’ Johnny Idaho bestaat niet, omdat hij niet is opgenomen in de database. Hij is, met zijn bijbel Moby Dick onder zijn arm, op zoek naar CEO Willem Gerson om wraak op hem te nemen. Wat Johnny niet weet is dat Willem Gerson lijdt aan een onbekende, dodelijke ziekte. Hatsu Hamada, een jonge vrouw in de biotech-industrie, is de aangewezen persoon die er alles aan moet doen om Willem Gerson te redden, maar heeft zij daar echt zin in?
De wereld die Hulst schetst, klopt tot in detail. In de flappen van de roman zitten de plattegronden besloten. De gehele roman zuigt je mee zoals Ahab door de potvis Moby Dick de diepte in werd getrokken. Aan het einde lijkt alleen de toon van Johnny veranderd. Dat kan zijn omdat Johnny in acht dagen volwassen is geworden, of omdat Hulst moeite had de toon van zijn personage vast te houden. Ook zwabbert Hulst af en toe wat in zijn beeldspraak:‘Hatsu staat op van het bed en loopt naar het scherm op benen van kauwgom.’ Als Hulst geen prijs wint, zouden dit de enige redenen mogen zijn.