Survivor Island:
Tdietz, Swifty, robbieazerty, nextgp en hillo zwemmen allemaal naar vlot 1. Alleen Molcrazy zit op vlot 2 en heeft dus heel erg veel mazzel. Vijf raadsels moeten de vijf doen. Tdietz en Swifty zijn als gewoonlijk weer vliegensvlug en foutloos. Ook hillo maakt geen fouten. Nextgp maakt twee fouten maar Robbieazerty maakt er drie. Dat betekend dat Robbieazerty uit het spel ligt en de andere vier doorgaan. In de laatste ronde is er maar één vlot. Schulz staat op het vlot met de stoker stem in zijn handen. De kandidaten staan klaar en Schulz begint af te tellen. Schulz:’ The winner takes it all’. Hillo ziet de tegenstanders en besluit voordat het begint zich al terug te trekken. Achter elkaar leveren Tdietz, Swifty, Molcrazy en Nextgp de antwoorden bij Schulz in. Schulz:’ 4de is geworden met 2 goed: Molcrazy. 3de is geworden met 4 goed: Tdietz. 2de is geworden met 5 goed: Nextgp en de winnaar van de stokermunt is dus: Swifty met 7 goed’. Sportief feliciteren de andere kandidaten haar.
Murine Island:
Geen stoker munt in dit kamp voor de eilandraad. Vieffan is woedend dat ze aan de kant werd gezet bij de proef. Samen met de andere vrouwen Ibung en Miek37 roddelt ze er op los. De kandidaten zijn druk bezig met de eilandraad. Of nou ja vooral de jongeren zijn daar mee bezig. Ibung en Miek37 besluiten dat er ook eten moet komen en gaan met hun tweeën op expeditie. Ibung:’ Deze vrucht herken ik, die kan je eten’. Miek37:’ Nou hup, een hele zak meenemen’. Ze zijn zover doorgelopen dat ze bijna in het centrum van het eiland zitten. Maar de dames worden moe en besluiten terug te gaan naar hun kamp. Het is tijd voor de eilandraad. Hillo:’ Dit is de eerste eilandraad, nu gaan we erachter komen hoe de verhoudingen liggen’.
[Verleden]1 maand later
In Amerika is er alarm geslagen. ‘Groot zakenman verdwenen in de zee’ luid de krantenkop. Ergens aan de kust van Thailand is een fles met post erin gevonden, ook wel flessenpost genoemd. Het is de brief die de beste man aan het schrijven was aan zijn vrouw en kinderen. Wanneer zijn vrouw en kinderen de brief openen begint de vrouw voor te lezen:
Lieve Ann en kinderen,
Een gelukkig kerstfeest, ook zonder mij. Ik beloof jullie dat dit de laatste kerst is die ik mis. Ik mis het samen zijn. Over twee weken ben ik weer terug en dan vieren we het opnieuw, maar dan samen. Het was erg dom van mij om te denken dat ik dit moment met jullie kon missen. Ik vaar nu ten hoogte van Maleisië en de zee is ruig. Maar geen zorgen, ik maak het goed. Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat. Ik mis jullie, tot over twee w….
De brief is niet afgemaakt en het laatste deel lijkt heel snel en slordig geschreven, alsof hij haast had. Dat is het enige wat de onderzoekers kunnen opmaken uit deze brief. Aan de andere kant van de wereld is de zakenman ondertussen aan het overleven. De eerste dagen heeft hij seinen geprobeerd te maken. Wanhopig was hij om hier weg te komen. Maar nu na een maand tijd heeft hij een kleine hut gemaakt. Hij heeft een kleine voorraad voedsel bestaande uit krabbetjes, slakken en kokos en hij probeert eraan te wennen dat hij hier nog wel een tijdje zal zitten. In een maand tijd heeft hij niet één vliegtuig, helikopter, boot of ander verkeer of tekenen van menselijk leven zien voorbij komen. Hij staart voor zich uit. In de verte liggen meerdere eilandjes. Ook kan je nog veel dieper het woud in van het eiland waar de man op zit. Hij besluit om een expeditie te gaan houden. Morgen, want het begint ondertussen te schemeren.
De volgende dag doet de man wat hij van plan was: Op expeditie gaan in het woud. Moeizaam wringt hij zich door de jungle heen. Het eiland zit vol met dieren. De man schrikt zo nu en dan van de enorme hoeveelheid spinnen. De grote griezels zitten overal. De man dringt steeds verder door in de jungle, tot hij bijna in het centrum is van het eiland. Ademloos staat de man opeens stil, een prachtig uitzicht verwelkomt hem op deze plek. Een groot meer met zuiver blauw water, citroengele vlinders vliegen, Rode bloemen staan open en een nietsvermoedende Orang-oetan slingert rustig voorbij. Opeens lijkt deze ramp de hemel op aarde. Wanneer de man een neushoornvogel ziet wegvliegen uit een opvallend grote bananenboom valt hem iets op. Een hut! Het kan niet waar zijn, er zijn dus wel mensen.