De reden: Eddy wordt uitgenodigd om op te treden in het populaire tv-programma 'Eén Tegen Allen'. Bij fijn thuiskomst wordt 'de held' letterlijk op de schouders gedragen en viert Ertvelde feest tot 's morgensvroeg.
Ondanks de release van zijn eerste elpee en de steun van zijn eigenlijke ontdekker Stan Verbeeck, laat Eddy's ultieme doorbraak nog even op zich wachten. Maar op een geluksdag brengt een klant hem in contact met de Nederlandse succesproducer Johnnie Hoes, die onder andere Zwarte Lola en de zangeres zonder Naam naar de top heeft geholpen. Johnny wil van Eddy de Vlaamse Tino Rossi maken. Hij voorspelt zijn pupil dat ze zullen samenwerken tot in de eeuwigheid. De twee gaan effectief met elkaar in zee en in 1966 worden 'Chérie' en 'Signorita D'Amore' opgenomen. Drie weken nadat 'Chérie' is uitgekomen, staat de single reeds genoteerd in de hitparade van Veronica. Eddy is door het dolle heen met zijn entree op de veertigste plaats, maar beseft niet dat dit slechts het begin is. Hilversum geeft zijn plaatje alle steun. In drie maanden tijd worden er meer dan 100.000 exemplaren van verkocht.
Vlaanderen volgt. Het BRTN-programma 'Tévé Echo' (een 'Jambers' Avant-la-lettre!) wijdt een reportage aan het fenomeen 'Eddy Wally', en filmt de zingende marktkramer terwiijl hij handtassen verkoopt. Mede dankzij deze spraakmakende reportage groeit Eddy uit tot een begrip. Frank Sinatra's 'Strangers In The Night', Adamo's 'Sans Toi' en Will Tura's 'Eenzaam Zonder Jou', de andere toppers van dat moment, moeten wijken voor het eenvoudige liedje van de arbeiderszoon uit Oost-Vlaanderen. Eddy bereikt de eerste plaats van de Vlaamse hitparade, doet pas maanden later 'troonsafstand' en ontvangt al spoedig zijn allereerste gouden plaat. 'Chérie' behaalt uiteindelijk dubbel Platina. En een nóg mooiere droom komt uit: zijn single wordt grijs gedraaid op alle jukeboxen en op alle kermissen van Vlaanderen. Eddy vindt het in één woord: 'Ge-wel-dig!'.
Nog geweldiger is het besef dat Eddy's sukses niet beperkt blijft tot één hit. Onmiddellijk na de release van 'Chérie' neemt Eddy zijn tweede langspeelplaat op. Er zullen er nog tientallen volgen. En om de haverklap verschijnen nieuwe singles die het zonder uitzondering voortreffellijk doen. Eddy: 'In totaal heb ik méér dan 500 liedjes opgenomen! Ik heb dus een enorm repertoire. Van ups en downs in mijn carrière geen sprake. Het bewijs: na bijna dertig jaar word ik nog steeds na ieder optreden beladen met bloemen. En jong of oud, iedereen draagt me op handen'.
Eddy's grote uitschieters in de hitparade zijn: 'Rode Rozen (1967), het door Eddy zelf geschreven 'Als Markkramer Ben Ik Geboren' (1969). 'Dans Met Mij Die Laatste Tango' (1969), 'Ons Huis Is Zo leeg Zonder Jou' (1974) en 'Marinella' (1975).
Johnny Hoes krijgt gelijk. Eddy neemt twee langspeelplaten op waarop hij werk vertolkt van Tino Rossi en de samenwerking tussen Eddy en Johnny duurt ondertussen reeds bijna dertig jaar. 'We hebben nog nooit ruzie gemaakt, zegt Eddy hier over met zijn hand demonstratief op zijn hart. Het sukses heeft Eddy's leven veel mooier gemaakt, zoveel is zeker. Maar ondanks alle roem en luister blijft 'the voice of Europe' opmerkelijk eenvoudig. Dat wordt beaamd door al zijn collega's, maar zeker door Johnny Hoes die in 1975 in een radio-interview het volgende over Eddy zegt: 'Eddy is een zanger gebleven uit het volk. Niet alleen is hij een groot artiest, hij is eveneens een beminnelijk man die nog steeds de markt doet en het contact met zijn publiek nooit zal verliezen. Daar schuilt de kracht van zijn succes!'.
Dat Eddy Wally niet bang is om zijn nek uit te steken en open staat voor experiment, wordt regelmatig bewezen. Een duet met Zwarte Lola ('Samen Naar Parijs' uit 1076), een komisch nummer met The Strangers ('Plat Tangoke', 1987), een new beat-versie van 'Chérie' (1989), een op stapel staande cd met daarop ook een Russische, Franse én Duitse versie van die klassieker én acteerrollen in 'Lava' (aan de zijde van Kamagurka en Wendy Van Wanten), en in de VTM-serie 'Zomerrust' zijn daarvan maar enkele bewijzen.
Zelf omschrijft 'de keizer van het Vlaamse lied' zijn carrière als één grote aaneenschakeling van hoogtepunten.
"ONVERGETELIJK" zijn voor hem niet alleen het radio-programma met die naam dat hij gedurende twaalf jaar bij Radio 2 Oost-Vlaanderen presenteerde en waarnaar wekelijks een half miljoen mensen luisterden, maar ook de diverse onderscheidingen die hij in de loop der jaren vergaarde. Zo werd hij in 1975 gelauwerd voor zijn verdiensten voor het Vlaamse levenslied tijdens het 'Gouden leeuwen' - festival in Blankenberge.
Eddy: 'Het absolute hoogtepunt was echter mijn eerste bezoek aan de Verenigde Staten in 1973. Eerst trad ik op in Canada: Detroit, Montreal en 0ntario. Van daaruit vlogen we door naar Chigaco. Ik werd onder andere voorgesteld aan acteur Gregory Peck en aan de costumiers van Elvis Presley.