Je lijkt daarbij over het hoofd te zien dat dit soort realityseries in de grotere buitenlandse televisielandschappen door commerciele zenders worden ingekocht + überhaupt het totale cultuurverschil tussen een Australië (of USA) en Nederland. Australië lijkt wat dat betreft sterk op USA: alles moet groots en dramatisch, want dat is 'vet' en 'cool'. Maw: veel jokers want daar wordt hard om gestreden en veel sterke persoonlijkheden tussen de kandidaten, want die hebben aan de lopende band ruzie.
Nee hoor, ik ben me terdege bewust van deze (aanzienlijke) verschillen.
Desalniettemin hebben ze in het verleden ook voor commerciële zenders behoorlijke molseries kunnen maken, met een redelijk tot goede kandidaatselectie, goede opdrachten en een behoorlijke looptijd, die niet eindeloos gerekt wordt.
Ik begrijp ook echt wel dat dat landschap de laatste jaren veranderd is door de manier waarop ze omgaan met reality-series. Mijn punt is dus dat dit echter het concept van de Mol absoluut niet ten goede komt in de manier waarop ze dat hier hebben proberen toe te passen. Ik heb nooit verwacht dat ze met sterke psychologische spellen aan zouden komen zetten. Het probleem is echter dat ze opdrachten veelal geleend hebben uit de Nederlandse serie die juist die extra laag, die psychlogische opbouw en spanning veelal wel hebben. Daardoor is het toch vaak wat mij betreft een veel zwakkere versie dan het origineel. Vervolgens helpen de uitgerekte programmering, weinige executies en kandidaatselectie niet doordat ze (naar mijn smaak dus...) veel te veel het ruzie-aspect benadrukken in plaats van het spannings-effect.
Hetzelfde netwerk (Seven) heeft in het 'veranderde reality landschap'
wél het 'inzicht' gehad om TAR AUS 1 en 2 wekelijks te tonen, en ook voor zover ik weet in hetzelfde timeslot.
Dat ze hier voor de Mol volkomen van afgeweken zijn is wat mij betreft een raadsel. Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat ze hoopten concurrentie te zijn voor Masterchef AU en Het Blok AU in hetzelfde format en op dezelfde dagen, althans iig MC voor zover ik weet.
Dat is dus totaal mislukt omdat het format zich er (rara hoe kan dat..) niet voor leent.
Tragisch dat ze dat voor TAR wel hebben ingezien en voor de Mol niet.
Niet dat ik TAR AUS niet leuk vond om te kijken maar TAR heeft al zoveel versies.. De Mol kreeg eindelijk een new lease of life - maar was al om zeep geholpen (voor wat betreft potentiëel en toekomstige series..) voor het begon, wat mij betreft. En dat is wat me het meest stoort.