Met 'altijd' bedoel ik dat het een regel betreffende deze opdracht zou zijn.
Nou, als ik je goed begrijp, zeg je dat de Mol voor jokers zou springen, omdat dat niet opvalt. Kandidaten springen voor jokers, dus de Mol springt voor jokers.
Maar Paulien springt niet voor jokers, maar voor geld. Dat valt op, dus zij heeft minder kans daarom de Mol te zijn. Maar als zij de Mol dan waarschijnlijk niet is, is ze een kandidaat. En als kandidaat sprong ze voor geld, niet voor jokers.
Nee.. Daarom zei ik ook precies wat ik zei.
Het gaat niet alleen om wie koos wat voor zichzelf maar vooral ook wie koos wat voor de ander en in welke volgorde?
Vooropgesteld: jokers vormen mogelijk (waarschijnlijk imo) een prachtige dekmantel voor de mol in deze opdracht. Zou zonde zijn om die niet te gebruiken mijns inziens.
Maar je kunt het niet uit zijn verband trekken. Je moet component A met B combineren, i.e. wie kiest de Mol als tegenpool/medekandidaat en hoe stelt hij/zij zich daar tegenover op.
Wat Paulien in ronde 1 doet is volkomen begrijpelijk als mol. Wat ze in ronde twee doet is ook begrijpelijk uit menselijk oogpunt maar vanuit mols oogpunt een stuk minder, mijns inziens.
Kijk je naar Kees dan heeft hij zijn voor kandidaat en mol volstrekt begrijpelijke sprong in ronde 1 voor jokers gedaan. In ronde twee kiest hij ervoor de jokers te 'gunnen' aan Janine. Dat is opmerkelijk omdat de andere kandidaten vooral bezig met hun positie en 'bemachtigde/verdiende' jokers te verdedigen - of in Tim's geval te herwinnen omdat hij verkeerd gekozen heeft bij Tania.
Kees zet echter de jokers pontificaal in het midden, en de €500 in de moeilijkst bereikbare hoek, waarin tot dan toe nog niet gesprongen is in tegenstelling tot de linker hoek. Op zijn minst opmerkelijk want wat was precies zijn bedoeling met deze keuze? Ook deed hij niet zijn best om first pick te hebben voor de tweede groep op de cliff, wat hem een betere positie had kunnen garanderen als kandidaat.
Met andere woorden, je kunt beide kanten van deze opdracht niet los van elkaar beoordelen en zeggen wat wel of niet mols of verdacht is wat mij betreft.