Auteur Topic: Het grote leuke dierentopic  (gelezen 66555 keer)

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Het grote leuke dierentopic
« Reactie #100 Gepost op: 22-06-2003, 11:54:15 »
Het klinkt misschien lullig, maar wat zou je doen als je het zelf had? Ik denk dat er zolang een kans is (aannemelijke kans) dat het goed komt, dat je het moet doen.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #101 Gepost op: 22-06-2003, 12:03:44 »
ik denk het ook chriz, het is alleen dat ze bij dieren dat niet echt kunnen zeggen....ze doen geen tests enzo waar het allemaal zit. dus het is veel moeilijker dan, ze halen alleen weg wat voelbaar is.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #102 Gepost op: 22-06-2003, 12:30:16 »
Je vertelde het zaterdagavond dus al in de chat, maar ik zou hetzelfde doen. Mijn katten zijn 13 en 12 jaar oud, en ik wil ze niet kwijt. Toch zal ik er rekening mee moeten houden dat ook zij niet het eeuwige leven hebben, en die gedachte alleen al staat me behoorlijk tegen.

Toen ik in 2000 met Spooky, de zwarte kat dus, naar de dierenarts ging, moest ik hem een dag daar laten. Ik weet niet hoe ik die dag ben doorgekomen, ik heb gewoon gewerkt, en ik zou tegen het eind van die dag kunnen bellen, om te vragen hoe het met Spooky was.

De tranen stonden in mijn ogen, toen de dierenarts vertelde dat Spooky goed op de medicijnen had gereageerd, en dat ik hem die avond weer mocht komen ophalen, want ik had echt rekening met slecht nieuws gehouden. Uiteindelijk blijkt het suikerziekte te zijn, hetgeen geen ongebruikelijke aandoening bij katten blijkt te zijn, hoewel de dierenarts eerst aan nier-problemen dacht.

Maar toen heb ik ook een moeilijke keuze moeten maken, die overigens tot nu toe, drie jaar later, goed heeft uitgepakt. Ik had de keuze tussen inenten iedere dag, de rest van Spooky's leven, en niets doen, dan zou Spooky hooguit enkele dagen tot weken te leven hebben, met snel afnemende levenskwaliteit.

Dit inenten zou echter niet alleen behoorlijke financiële gevolgen hebben gehad (een paar honderd gulden per maand), maar ook enorme gevolgen voor mijn dagelijkse leven. Want die injecties moesten worden gegeven op een vast tijdstip, en ik zou dus geen kant meer op hebben gekund.

Ik kan je zeggen, dat het eigenlijk tegen mijn gevoel in ging toen ik besloot die injecties niet te gaan geven, het zou overigens voor Spooky ook geen pretje zijn geweest.

Spooky heeft dan van tijd tot tijd last van zijn ogen, als ik hem zie rondwandelen en nauwkeurig berekende sprongen zie maken, krijg ik de indruk dat hij er helemaal niet slecht aan toe is.

Mensen zeggen weleens: het is maar een kat, en als die dood gaat, zoek je toch gewoon weer een nieuwe.

Voor eens en voor altijd: dieren zijn geen meubelstukken. DIE kun je vervangen, als ze daaraan toe zijn, maar dat doe je in de praktijk ook pas na diverse opknap-beurten.

Pas als je huisdier van alles krijgt, waardoor zijn/haar leven geen pretje meer is, kun je overwegen om een heel rigoreuze maatregel te nemen, waar je je geliefde huisdier eigenlijk alleen maar een plezier mee doet: laten inslapen.
Uiteindelijk geeft je dat, na het verdriet je dier kwijt te zijn, toch ook weer een goed gevoel.

Maar als er nog een redelijke kans is om je kat erbovenop te helpen door een nieuwe ingreep, zou ik dat laatste ook zeker doen.

« Laatst bewerkt op: 22-06-2003, 21:47:51 door bodejosm43 »

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #103 Gepost op: 22-06-2003, 12:39:37 »
ik snap dat wel hoor.....maar aan de andere kant als je gezien hebt hoe ellendig ze de laatste 6 weken is geweest van die vorige operatie.... en als het nu al is teruggekomen, dan vraag ik me toch ook sterk af of ik haar niet in haar waarde moet laten en de dagen die ze nog rest gewoon zich lekker kan voelen.. snap je?

Offline ovide

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 22-06-2003, 12:59:19 »
Moeilijk hoor Cora, we laatst hetzelfde meegemaakt met onze kat. Heb ik in de bar verteld. Die had dus ook nierproblemen. We hebben 1 keer geprobeerd hem op lappen, maar dat heeft 3 weken zin gehad en toen hebben we hem toch nog moeten laten inslapen. Ik moet zeggen dat onze dierenarts daar wel goed in heeft geholpen. Hij was gewoon heel reeel in het vertellen van de kansen en de kwaliteit van leven die zo'n beest nog heeft. Ik weet niet hoe geod/leuk/reeel jou dierenarts is, maar ik denk dat die wel een aardige indicatie kan geven wat te doen.

En wat betreft het feit dat dieren net familie zijn. Het is echt zo. Fred, onze kat, was echt ons kind. Als we op vakantie waren miste ik hem vreselijk. We gingen naar huis bellen om te vragen hoe het met hem ging enz. Ik zit nu weer bijna te janken als ik aan hem denk. We willen wel een nieuwe, maar moeten maar eens rustig kijken hoe en wat.

Sterkte met beslissen Cora!

Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline cadfael

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 22-06-2003, 13:58:46 »
Och cora, wat een moeilijke beslissing.  
je houdt zo van zo'n beest en je wil ze geen pijn laten lijden, tuurlijk. :'(

Kan er geen scan o.i.d. gemaakt worden van de poes?
Weet niet of dat toch bij dieren gedaan wordt.
Maar dan kan er misschien meer zekerheid gegeven worden wat er precies aan de hand is.

Wie weet is het een vetbult en is er verder niets aan de hand?
Ik heb ook wel eens gehoord dat katten chemokuren kunnen krijgen; is dat geen optie?
Of is ze te oud? Weet namelijk niet hoe oud de poes is.

Heel veel sterkte cora met de poes, extra "cadknuf" voor haar!
Liefs, cad.

Mol moet, mol doet je goed!

Offline cadfael

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 22-06-2003, 14:05:43 »
Heeeee Pim,

Wat een schattige foto van je kat samen met jou.
Ik vind em heel veel lijken op banjer; heb gisteren eindelijk na veel proberen foto van em kunnen plaatsen bij mijn eerste reactie in dit topic.
Ga maar eens kijken dat zul je het zien.
groetjes, cad.

Mol moet, mol doet je goed!

Offline pimwiz

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 22-06-2003, 21:40:40 »
ik snap dat wel hoor.....maar aan de andere kant als je gezien hebt hoe ellendig ze de laatste 6 weken is geweest van die vorige operatie.... en als het nu al is teruggekomen, dan vraag ik me toch ook sterk af of ik haar niet in haar waarde moet laten en de dagen die ze nog rest gewoon zich lekker kan voelen.. snap je?

Das gewoon hartstikke klote. Als je nou zeker wist dat het echt, heus, definitief goed zou komen... ook de kwaliteit van het katteleven is belangrijk he.
Hoe zijn je kids eronder?

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 23-06-2003, 12:41:43 »

Ik had de kapper nog zo gezegd: het hoeft niet zo heel erg kort dit keer........

DIT IS GEEN KAT!  ;D

Lowprofile

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 23-06-2003, 13:18:50 »
Dag Cora,

Ik heb misschien een wat andere mening over je zieke poes.
Ik denk dat je eerst van je dierenarts (als je die goed vertrouwt) een duidelijke diagnose moet krijgen dat het weer kanker is. Eventueel ga je op bezoek bij een andere dierenarts. Een tweede mening kan nooit kwaad.
Maar als het dat is zou ik niet meer laten opereren. Ik weet wat je bedoelt met dat het beest zich slecht voelt na een operatie. Zelfs op een gewone verdoving om de tanden schoon te maken, reageren dieren al heel slecht, laat staan een hele operatie.

Dit wordt dan de tweede 'weghaal'-operatie. Ze moet inderdaad weer twee maanden genezen daarna en dat zal dit keer moeilijker gaan dan de eerste keer, want ze is al veel zwakker natuurlijk. Dat betekent ook voor jou een hele opdracht van dagelijkse verzorging, aangepaste voeding, pillen laten slikken, enz. Intussen blijft die angst/twijfel spelen.
Ik vind dat je ook het financiële aspect mag laten spelen. Als je hond of poes een gebroken bekken heeft en een eenmalige operatie nodig heeft om weer tiptop te zijn, dan heb je dat er graag voor over. Maar nu weet je helemaal niet zeker of je investering wel terecht zal zijn.

Als het kanker is, dan mag je inderdaad stellen dat het weer aan het uitzaaien is. Ik denk dat je dan beter je tijd, energie en middelen besteed aan het vertragen van de ziekte door aangepaste medicatie en voeding, dan een tweede operatie organiseren en waarschijnlijk nog zwaarder teleurgesteld te worden achteraf.

Onze Sint-Bernardshond hebben we nog een hele tijd op de been gehouden met Cortisone en waterafdrijvende middelen. Niet gezond natuurlijk, maar hij was toen al 12 jaar en dat is al de limiet voor zo'n hond. Met die cortisone hebben we hem een jaar langer gehad en voor dat jaar extra zijn Bernadette en ik  heel dankbaar.

Succes met je beslissing.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #110 Gepost op: 23-06-2003, 13:23:29 »
DIT IS GEEN KAT!  ;D

Zo komt het beestje overigens wel van zijn vlooien af. Het is wel te hopen dat dit een trucfoto is, anders geldt maar 1 advies: ander merk scheermesjes kopen!!!!!!!

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #111 Gepost op: 23-06-2003, 13:28:29 »
Dag Cora,

Ik heb misschien een wat andere mening over je zieke poes.
Ik denk dat je eerst van je dierenarts (als je die goed vertrouwt) een duidelijke diagnose moet krijgen dat het weer kanker is. Eventueel ga je op bezoek bij een andere dierenarts. Een tweede mening kan nooit kwaad.
Maar als het dat is zou ik niet meer laten opereren. Ik weet wat je bedoelt met dat het beest zich slecht voelt na een operatie. Zelfs op een gewone verdoving om de tanden schoon te maken, reageren dieren al heel slecht, laat staan een hele operatie.

Dit wordt dan de tweede 'weghaal'-operatie. Ze moet inderdaad weer twee maanden genezen daarna en dat zal dit keer moeilijker gaan dan de eerste keer, want ze is al veel zwakker natuurlijk. Dat betekent ook voor jou een hele opdracht van dagelijkse verzorging, aangepaste voeding, pillen laten slikken, enz. Intussen blijft die angst/twijfel spelen.
Ik vind dat je ook het financiële aspect mag laten spelen. Als je hond of poes een gebroken bekken heeft en een eenmalige operatie nodig heeft om weer tiptop te zijn, dan heb je dat er graag voor over. Maar nu weet je helemaal niet zeker of je investering wel terecht zal zijn.

Als het kanker is, dan mag je inderdaad stellen dat het weer aan het uitzaaien is. Ik denk dat je dan beter je tijd, energie en middelen besteed aan het vertragen van de ziekte door aangepaste medicatie en voeding, dan een tweede operatie organiseren en waarschijnlijk nog zwaarder teleurgesteld te worden achteraf.

Onze Sint-Bernardshond hebben we nog een hele tijd op de been gehouden met Cortisone en waterafdrijvende middelen. Niet gezond natuurlijk, maar hij was toen al 12 jaar en dat is al de limiet voor zo'n hond. Met die cortisone hebben we hem een jaar langer gehad en voor dat jaar extra zijn Bernadette en ik  heel dankbaar.

Succes met je beslissing.

ik heb vanmiddag een afspraak om haar weer te laten onderzoeken, maar ik ben er eigenlijk al van overtuigd dat het weer kanker is. het voelt hetzelfde als de vorige keer en zit op precies dezelfde ploek maar dan aan de andere kant.
financieel aspect speelt voor mij niet mee eigenlijk, als het zou moeten en ze zou er beter van worden zou ik mijn auto ervoor verkopen, echt. wel telt de kwaliteit van leven voor mij....ze is zo anders geworden en angstig dat ik haar zo'n tweede zware operatie niet wil aandoen, zeker nu ze net weer een beetje opkrabbelt.
we hebben het gister met de kinderen besproken en hebben samen besloten om haar niet voor een tweede keer te laten opereren tenzij de dierenarts heel duidelijk stelt dat ze hierna werkelijk geneest....

ik ben we erg verdrietig hierover..  :'(

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #112 Gepost op: 23-06-2003, 13:45:46 »
 :-\ :-[ Succes Coor met je kat :-* Als ik je kan opvrolijken dan zeg je het maar :)

« Laatst bewerkt op: 23-06-2003, 13:57:37 door Tijgertje »
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 23-06-2003, 13:50:40 »
Zo komt het beestje overigens wel van zijn vlooien af. Het is wel te hopen dat dit een trucfoto is, anders geldt maar 1 advies: ander merk scheermesjes kopen!!!!!!!

er zijn wel serieus katten die er zo uitzien hoor! Vind ik wel heel zielig.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #114 Gepost op: 23-06-2003, 13:53:49 »
Als het een ras is dat onbehaard is, dan is het natuurlijk weer een ander verhaal. Maar je loopt als kat toch voor.......... (vul maar zelf in)

Toegevoegd: je kunt je scheermesjes van dit merk gewoon blijven kopen, het blijkt dus weldegelijk een bestaande soort te zijn, heb ik ergens opgezocht.

« Laatst bewerkt op: 23-06-2003, 20:27:46 door bodejosm43 »

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 23-06-2003, 13:55:49 »
schut ;)  ;D

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 23-06-2003, 18:27:42 »
hé Coor, hoe is het gegaan?  :-\

banaan begint met een b, soms met een s

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #117 Gepost op: 23-06-2003, 20:25:45 »
Nou Cora, trek je maar heel even niets aan van die merkwaardige kat hiertussendoor, het is allemaal heel goed te begrijpen dat je je kat die ellende niet nóg eens een keer wil laten doormaken. En raar maar waar: dat is OOK dierenliefde hoor.

Kunstmatig rekken van het leven van je kat (klinkt misschien een beetje cru, maar je weet dat ik het zo niet bedoel), terwijl je eigenlijk weet dat het dan ook maar voor korte duur zal zijn, dat is namelijk evenmin een oplossing.

Hoe moeilijk de beslissing ook is om nu af te zien van een nieuwe operatie, straks zul je misschien kunnen zeggen dat je er toch goed aan hebt gedaan, maar ik val in herhaling. Het gaat erom wat JULLIE de beste oplossing lijkt. Maar zoals ik lees, is die beslissing al genomen.

maapie

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 26-06-2003, 14:12:23 »
Ik heb drie katten, dikkie, donnie en bakkie heten ze, van 8, 7 en 7. dikkie is wit met rood, donnie grijs/zwart, en bakkie is een lapjeskat

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #119 Gepost op: 26-06-2003, 14:29:01 »
.................... en bakkie is een lapjeskat

poes! lapjes zijn altijd poezen...  :-X