Ik denk niet dat de mol per se hoopte op 'iedereen een vrijstelling'. Niet omdat het de mol veel kan schelen of er iemand naar huis gaat en wie dat dan is, maar meer vanwege het groepsgevoel. Ik denk dat de mol gebaat is bij wat verdeeldheid en argwaan tussen de kandidaten. Als de groep te hecht is, vallen mollenstreken eerder op.
Ik denk dat de mol best tevreden was met het resultaat wat betreft de vrijstellingen. Een paar mensen wel, een paar mensen niet, sommige mensen voelen zich een beetje genaaid, er ontstaat wat twijfel over wie je kunt vertrouwen... beter kan eigenlijk niet.
En het is natuurlijk helemaal goed als de mol zelf nog wél de schijn heeft kunnen ophouden dat hij/zij te vertrouwen is. Er valt dan ook best iets voor te zeggen dat de mol één van de mensen in groep 2 was die een ander een vrijstelling bezorgde. Veel kijkers focussen op het feit dat de vrijstelling verkocht kon worden en er zo geld in de pot kon komen. Maar serieus, hoe groot is de kans dat iemand z'n vrijstelling in afl. 1 verkoopt? Niemand weet nog wie de mol is, iedereen is bang om als eerste naar huis te moeten... En zeker als er meer mensen met een vrijstelling zijn, dan wordt jouw kans om naar huis te moeten (als je hem bv. als enige wel verkoopt) des te groter. En wat heb je dan nog aan geld in de pot?
De mol heeft 2 doelen: zo min mogelijk geld in de pot én niet ontdekt worden.
Bij de bungee-opdracht was de kans op geld in de pot sowieso miniem. Ik denk dan ook dat de mol zich hier gericht heeft op het 2e doel en geprobeerd heeft over te komen als iemand die je kunt vertrouwen. Heel slim, want dan duurt het meestal een tijdje voordat mensen je weer verdacht gaan vinden.