Ik zei dus al: dit zou een historische slag zijn geweest. En mijn conclusie is dan ook dat je dit niet zo kunt stellen. Zwart-wit stellen is inderdaad een ongelukkige formulering, in het land waar ooit het woord apartheid is uitgevonden. En gelukkig weer onwettig is verklaard.
Eigenlijk geef ik hier dus ook mee aan: als het rekensommetje ZO gemaakt kan worden, hoef je alleen maar naar aflevering 1 en naar de ontknoping te kijken.
Er wordt hierboven gezegd: Dan kun je stellen dat er 60.000 euro NIET wordt verdiend. Natuurlijk is dit een fictief bedrag, maar waar het om gaat is het volgende:
in een van de eerdere seizoenen, dit is ooit in Amersfoort door Angela bevestigd, stond van tevoren de beloning van de opdrachten niet helemaal vast. Angela vertelde toen dat, wanneer de pot erg laag stond, de kandidaten met een hogere beloning dan eerst de bedoeling was gestimuleerd werden om meer hun best te doen.
Een voorbeeld daarvan is te zien in serie 4, waarin de kandidaten in een manege een opdracht moeten uitvoeren, waarbij Angela de in het vooruitzicht gestelde beloning ter plekke bijstelt naar boven. Ging maar om 100 euro geloof ik, maar het gebeurde wel.
Samengevat: er kan dus geschipperd worden met de beloning, of dat nu nog gebeurt, ik heb het de laatste seizoenen niet meer gezien.