Ter verduidelijking vind ik dat WIDM altijd door de publieke omroep uitgezonden moet worden. Alleen kan er wat mij betreft best op de PO in het algemmen bezuinigd worden.
Ik vind dit een lastige discussie. Natuurlijk kan er bij de publieke omroep wel iets bezuinigd worden, door bijvoorbeeld faciliteiten te delen (moeten alle omroepen echt een eigen kantoorpand of studio hebben?), minder gebruik te maken van liveverbindingen (het heeft weinig meerwaarde om een verslaggever boven op een Zeeuwse dijk te zetten, alleen maar om te laten zien dat je ook in Zeeland bent geweest) en managementfuncties en enorm hoge salarissen in te perken. Maar houdt dit in dat er nog 100 miljoen extra kan worden weggestreept? Nee, dat denk ik niet.
De omroepen zijn al bezig om enorme bezuinigingen door te voren. Geef ze eerst de kans om deze bezuinigingen succesvol af te ronden en ga dan eens kijken of er nog iets af kan. Nederland heeft een van de goedkoopste publieke omroepen ter wereld, terwijl wij er net zulke kwaliteit van verwachten als van bijvoorbeeld de BBC. Op een gegeven moment is de grens bereikt van wat je kunt doen met het geld.
Om een voorbeeld te noemen: we zien al dat de omroepen meer buitenlands drama inkopen, omdat er niet genoeg geld is voor eigen dramaseries. Nu kun je je afvragen of het maken van goed drama tot een taak van de overheid behoort, maar ik denk toch dat echte Nederlandse dramaseries een meerwaarde hebben. Zo stimuleert de overheid de kunst- en cultuursector en kunnen echte Nederlandse onderwerpen (bijv. de Lockheedaffaire, de Heinekenontvoering, het leven van Annie MG Schmidt) onder de aandacht worden gebracht.
Zeker op journalistiek gebied valt weinig meer te bezuinigen is mijn ervaring. Veel programma's worden nu al gemaakt door stagiaires en freelancers, die helaas onderbetaald worden (300 euro stagevergoeding is best goed als stage, maar wil je aan de bak komen moet je vaak langere tijd stages blijven lopen ook na je afstuderen). Ook originele documentaires worden niet meer zo gemakkelijk gefinancierd door de omroepen; de documentairemaker moet maar hopen genoeg geld binnen te krijgen via crowdfunding of van andere sponsors.
Ik vind het naïef om te denken dat er wel bezuinigd mag worden, maar dat WIDM wel zal blijven bestaan. Wie is de mol is een entertainmentprogramma, dat weliswaar miljoenen kijkers trekt maar toch entertainment blijft. Mensen kunnen niet veel leren van het programma en het programma geeft ook geen actuele informatie. Als je daarbij optelt dat WIDM ook nog eens heel veel geld kost om te maken, zou ik het niet raar vinden als de Avro op een gegeven moment zou besluiten WIDM niet meer te produceren. Als de Avro moet bezuinigen denk ik dat ze liever de kunst- en cultuurprogramma's of de journalistieke programma's in stand houdt dan WIDM, puur vanwege de educatieve en informerende functie van televisie. Hoe jammer dit ook zou zijn.