Toegegeven: ik geloof er geen barst van. Zo, dan hebben we dat gehad!.
Toch enige kanttekeningen:
De Maya kalender geeft aan dat er op 21 december 2012 iets staat te gebeuren. Dat wordt sinds mensenheugenis geroepen. Dat het nu meer ter sprake komt dan voorheen, komt omdat het volgende week vrijdag zover is. In de boekwinkels gaan boeken over 21 december als warme broodjes over de toonbank, ze overtreffen qua verkoop intussen al ''50 tinten grijs'' dat evenwel ook nog steeds een bestseller blijft.
Nu zijn er intussen ook al verklaringen in de publiciteit gekomen, waarin gesteld wordt dat er fouten in de berekeningen zitten. Raar, want andere dingen bleken wel te kloppen, waarom dit dan uitgerekend niet? Het hele ''feest'' gaat volgens die nieuwe inzichten niet door.
Nu zou je 21 december 2012 op meerdere manieren kunnen uitleggen: onze economie krijgt die dag een zodanige klap te verwerken, dat het hele systeem van geld- en goederenstromen, alsmede de uitwisseling van diensten op zijn gat ligt. Als DAT gebeurt, dan vind ik het echt ongelofelijk knap, maar dan moet het wel een grotere economische klap zijn als die op die bewuste maandag in oktober 1987, toen wereldwijd de beurzen klapten, en de beurs-goeroe's die het toch allemaal ''voor elkaar hadden'', ineens straatarm waren.
Over die zwarte maandag vermeldt de Maya-kalender niets, dus ik mag aannemen dat het op 21 december om iets veel omvangrijkers gaat.
Wie herinnert zich niet die evangelisten, die met een groep volgelingen naar een berghelling gingen, in afwachting van het ''voorspelde einde der tijden'', en toen dat achterwege bleef, zijn (inmiddels diep teleurgestelde) ex-volgelingen gedesillusioneerd die berg verlieten en doorgingen met leven? Wie herinnert zich niet die engerd David Koresh, die samen met tientallen volgelingen in een zwaar bewaakt fort het einde der tijden afwachtte, en de meesten mee de dood in nam. Ik kan nog wel doorgaan: die engerd, die met zijn groep van 900 volgelingen collectief zelfmoord pleegde, waarbij de enkeling die alsnog trachtte te overleven door bewakers van het kamp werd doodgeschoten?
Ik heb een agenda voor het jaar 2013 gekocht. Die lag te koop in hetzelfde schap als waarin boeken over 21 december 2012 te koop waren.
Ik vraag me wat af: waarop zijn de artikelen gebaseerd, waarin sprake is van foutieve berekeningen, die verklaringen moeten toch ergens vandaan komen?
Graag reacties: ga jij door met leven, of ben je stiekem toch wel heel erg benieuwd naar wat er volgende week vrijdag gaat gebeuren? Voor zover mij bekend hadden de Maya's geen weet van enige tijdszone, die hebben wij zelf ingevoerd. Dus dan is 21 december 2012 ook al rekbaar....