Waarom zoveel ophef over dat Kees misschien de mol is? Ik begrijp dat niet. Er zijn inmiddels 13 series opgenomen. En daarnaast nog vele buitenlandse series. Face it: we zoeken naar iets wat we niet willen vinden. En als je niet wil vinden, kun je je beter ook niet onderdompelen op een forum als dit.
De meeste gebruikers hier zijn geoefend speurder. Na al die jaren weten we waar we op moeten letten. Opdrachten herhalen zich, molacties herhalen zich, en ook hints herhalen zich. Misschien steeds op een andere manier, maar de hoofdtoon blijft hetzelfde. De laatste jaren zat de meerderheid van dit forum vroeger of later in de serie op de goede mol. Ik vind dat niet erg en zelfs logisch; dat is wat er gebeurt als je een stel molloten bij elkaar zet. Als je dat niet wil, kun je echt beter wegblijven. Het programma wordt niet gemaakt om ons te pleasen. Het programma wordt gemaakt zodat Nederland ervan kan genieten, net zoals de programmamakers dat doen. Wij zoeken een stuk intensiever dan de gemiddelde kijker, en vinden dan ook sneller. En soms vinden we dingen die we niet willen vinden. Jammer dan. Dat is het risico van het zoeken. Ik weet zeker dat als de (best goed verstopte) priesterhint niet was gevonden, het forum ook niet zo masaal op Kees had gezeten. Als je de hints niet wil vinden, moet je ook niet zoeken.
Ik beleef na 14 jaar nog steeds plezier aan de mol, zelfs nu ik heel wat meer weet over hoe het programma gemaakt wordt. Ik vind het mooi om te zien hoe de groep alles beleefd, ik geniet van de psychologie en alle mooie plaatjes. Ik vind de ene mol ook sympathieker dan de ander. Tja, een mol kan nooit aan al onze strenge eisen voldoen. Net zomin als de programmamakers dat kunnen. De mol blijft een enorme productie en je kunt niet per definitie vertrouwen op wat je ziet. De montage maakt een selectie in de uren beeldmateriaal en het meeste zullen wij nooit zien. We moeten het doen met 50 minuten televisie op de donderdagavond.
Tot slot; we wéten nog niet eens zeker of Kees de mol is. Trek geen voorbarige conclusies over of hij wel of niet een goede of slechte mol is, maar wacht alsjeblieft gewoon de rest van de serie af. Kritiek op WIDM is prima, en ik weet zeker dat de redactie openstaat voor verbeterpunten, maar aan opmerkingen als 'het programma is te makkelijk en de mol is te snel gevonden en dat vind ik niet leuk' hebben ze denk ik niet veel. Ze maken het programma tenslotte niet voor de elite die-hard molloten die elk beeldje uitpluizen.