Stel Tania had geprotesteerd tegen de tirade van Kees, ze had bijvoorbeeld gezegd:
'Wacht 's even, we zitten hier wel in Wie is de mol. Wie zegt dat de mol hier geen rol in heeft gehad?'
Kees (vindt een beetje ruzie niet erg): 'Dat kan best zo zijn, maar het is jóuw rol om de pot te bewaken. Je hebt gewoon niet opgelet!'
Tania: 'Ik vind dit echt ongelooflijk. Jij gaat mij de les lezen terwijl de mol hier gewoon tussen ons is! Ga mollenjagen, man!'
Kees (zoekt nu bijval van anderen): 'Ik denk dat niet alleen ik, maar ook anderen het heel vervelend zouden vinden als de pot zoekraakte. We hebben er allemaal hard voor gewerkt.'
Stel er komt nu bijval van anderen, Tania dimt. Of de anderen zwijgen, dan kiest Kees eieren voor zijn geld:
Kees: 'Nou goed, je hebt wel een beetje gelijk. Er is een mol tussen ons, maar ik zou dan vanaf nu toch heel goed gaan opletten want we werken er allemaal hard voor. Behalve de mol dan.'
Hij had zich er altijd wel uitgekletst. Tania protesteerde echter niet, en ze ging ook niet Kees verdenken want ze lag eruit. Het psychologisch inzicht van de kandidaten is vrij erbarmelijk, denk ook aan hoe Pauline de groep op een dwaalspoor wist te brengen bij het kampvuur, terwijl ze notabene Carolien, die haar verdacht, meteen wegstemde. Ik dacht: nu weten de anderen dat Paulien het kaartje 'mol' heeft gekregen, maar nee hoor.
Paulien en Carolien hebben wel psychologisch inzicht en die zitten zeker weten in de finale.