Ycaris, wij hebben de eerste helft van het spel nooit bij elkaar op een eiland gezeten en dus ook niks met elkaar te maken gehad. Eigenlijk geldt dat voor iedereen denk ik, jij werd voor ons pas van belang toen je terug in het spel was. Ik had toen vrij hoge verwachtingen van je, en was dan ook lichtelijk teleurgesteld om te zien dat je je elke stemmingsronde weer achter Niek verschool. Natuurlijk ook een manier om het spel te spelen én ver te komen, maar aan jou wil ik meegeven dat er nog meer nodig is om mijn stem te verdienen en dat ik hopelijk tijdens deze eilandraad nog meer van jouw taak achter de schermen te zien krijg. Vandaar deze vrije vraag:
Kan je aantonen dat je misschien meer in controle was over de stemmingen dan het voor de buitenwereld leek? De meeste stemmingen gingen mijn kant op namelijk, wat volgens mij overduidelijk Niek zijn plan was.
Zo, ik ben benieuwd
Hoi Hillo,
Toen ik van Kelapa in de samensmelting kwam, begaf ik mij echt op onbekend terrein. Ik besefte dat er al wat allianties en complotten moesten lopen en dat ik echt voorzochitg moest zijn met mij daarin te begeven. Je weet sowieso al dat de kans groot is dat je binnen een alliantie de eerste zal zijn die er weer uit geknikkerd wordt als de tijd daar is. Voor mij was het dus niet verstandig me bij een grote alliantie aan te sluiten en omdat ik niet wist hoe de verhoudingen lagen kon ik dus eigenlijk niemand vertrouwen. Stel: ik had jou benaderd voor een samenwerking. Ongetwijfeld had jij mij dan de indruk gegeven dat de met slecht 1 of 2 anderen samenwerkten, me verder niet goed op de hoogte gehouden wat er allemaal achter de schermen gebeurde, me voor je karretje gespannen en me laten vallen op het moment dat dat beter uitkwam (ervaring met Vieffan
). Bij Nieky lag dit echter anders. Hij had me in een eerdere fase daadwerkelijke hulp geboden én zijn steun betuigd. Mijn vrouwelijk intuitie
zei me dat ik hem wél kon vertrouwen.
Ik vind alleen het beeld dat jij van mij schetst als willoze volgeling van Nieky niet juist. Voor elke eilandraad, en vaak zelfs nog tijdens de spelfase, hadden Nieky, Jann en ik druk overleg over wat wijsheid was. Daarbij zijn we best vaak gewisseld van target, omwille van de tactiek. Dan wilde Nieky bijvoorbeeld jou eruit, maar dan gingen we toch voor een ander, omdat we dan bijvoorbeeld meer kans maakten, of omdat we daarmee een munt wegspeelde. Nieky en Jann hadden altijd wel meer informatie, maar ik denk dat ik net zo rationeel meebesliste. Dat zij meer informatie vergaarde, heb ik trouwens zeer bewust laten gebeuren. Ik besefte heel goed dat zij op die manier vijanden maakten, iets wat ikzelf echt niet kon gebruiken. Daarvoor was/is mijn positie veel te zwak.
Ik denk niet dat ik je heb kunnen overhalen op mij te stemmen, want alles welbeschouwd moet je voor het groter bedriegwerk dit keer echt niet bij mij zijn, maar inmijn ptiek was dit voor mij echt de enige weg naar de finale.