Beste Chris en Annemieke (en anderen die het zich ook afvroegen),
Dit is het verhaal,
Er werden eigenlijk heel wat sporen gelanceerd door de makers.
- Philly bleek doof en getraumatiseerd door een incident op haar school, precies 10 jaar geleden. Romeo bleek de romance min of meer uitgemaakt te hebben, dus Philly kon best wel eens een passiemoord gepleegd hebben. Er waren pro en contra's.
- Martijn bleek een bijzonder gewelddadig (en licht gestoord) persoon te zijn die de hele tijd met allerlei wapens zwaaide,
- Dinah bleek alles over te hebben om haar zoon te beschermen en in Nederland te houden. Daarvoor had ze in haar eentje een heel systeem van bedreigingen en geruchten opgezet (zo dacht men dat ze omringd was door gangsters die haar beschermden). Uiteindelijk bleek ze vooral verschrikkelijk zielig en armmoedig te zijn.
- Over Mayda kwamen we vrijwel niets te weten, behalve dat ze erg fanatiek was en dat ze er absoluut op stond dat de actie precies op 4 juli om 12 uur in Den Haag zou zijn.
Op die dag zou er in het Vredespaleis een hoorzitting plaatsvinden van een belangrijke Servische getuige die een andere Serviër zou aanklagen. Dinah bleek de vrouw te zijn van die Servische beschuldigde en had het plan opgevat die getuige te vermoorden.
Maar Romeo had Mayda uitgehoord en ontdekt hoe de vork in de steel zat. Mayda had dat pas twee dagen later door toen ze inbrak in de mailbox van Romeo. Dat betekende zijn doodsvonnis.
Mayda bleek ook geen Italiaanse te zijn maar Servische en had al heel wat moorden op haar aktief.
Maar echt feitenmateriaal of bewijzen hiervoor kreeg je niet toegestopt. Het was echt raad- en gokwerk. Ik had de moordenaar wel goed (intuitie ??), maar mijn verhaal klopte niet helemaal (ik gokte dat Mayda een slachtoffer was).
Er zijn heel wat 'lose ends' gebleven (wat er echt is gebeurd met Philly, waarom die eerste inspecteur zo raar handelde, feitenmateriaal dat niet juist was, wat was er echt gebeurd met Dinah en haar zoon) en dat geeft nogal een ontevreden gevoel. Er bleven heel wat vragen onbeantwoord en er werd niet reactief genoeg opgetreden door de redactie. Toen dit forum en het officiële al twee dagen de site van Philly ontdekt hadden, maakten ze er een officiële mededeling van.
Kortom, kan beter.