De uitslag van Molpunten vind je in antwoord #84.Ik heb zojuist iets bedacht om misschien de mol mee te vinden wat ik dit seizoen wil uitproberen. Het is niet echt een "theorie", meer een "systeem". Het idee is dat ik een aantal acties uit de aflevering pak en jullie vraag te stemmen of die acties
mols,
neutraal of
onmols zijn. Vervolgens ken ik afhankelijk van die stemmen aan alle acties
molpunten toe. Dan, zodra de aflevering online is, ga ik de aflevering terugkijken en noteer ik welke kandidaten welke acties wel en niet deed (het simpele feit is dat ik dat namelijk helemaal niet kan onthouden in één keer). De kandidaten die de actie deden krijgen de molpunten toegekend, de anderen niet.
De molscore van een kandidaat is vervolgens de som van alle molpunten over alle acties.
Voor het toekennen van punten aan de hand van de stemmen in de poll gebruik ik de volgende formule:
Als er M stemmen zijn voor mols, N voor neutraal en O voor onmols, Dan is het aantal molpunten voor die actie (M - O) / (M + N + N + O).Die formule zorgt ervoor dat als veel mensen een actie mols vinden, dat dan de molscore voor die actie een groot positief getal is. Als veel menen de actie onmols vinden dan is het een groot negatief getal. Als evenveel mensen kiezen voor mols als voor onmols, dan is de score nul.
RekenvoorbeeldStel dat
- 2 mensen zeggen, op tijd aankomen is mols,
- 3 mensen zeggen, op tijd aankomen is neutraal,
- 7 mensen zeggen, op tijd aankomen is onmols,
dan is de molscore voor "op tijd aankomen" (2 - 7) / (2 + 3 + 3 + 7) = -5/15 = -0,333.
Dat betekent dat alle mensen die op tijd aankomen, -0.333 punten krijgen. De mensen die niet op tijd aankomen, krijgen 0. Hierdoor komen de mensen die op tijd waren, lager op de molladder te staan; hun molscore is immers lager geworden door deze toekenning. Dit klopt met het feit dat ermeer stemmen voor onmols waren.
Omdat ik niet kan voorkomen dat je stemt op meerdere oordelen voor dezelfde actie, ga ik dat toestaan, met de volgende effecten:
Vind je een actie "een beetje mols" stem dan op mols en op neutraal.
Vind je een actie "een beetje onmols" stem dan op onmols en op neutraal.
Een stem op "mols én onmols" heeft hetzelfde effect als een stem op neutraal alleen
Vind je een actie "totaal irrelevant", stem dan op alledrie; dat heeft hetzelfde effect als twee neutraalstemmen.
Heb je geen mening, stem dan op geen van drie.
Ik zal niet op 21:30 donderdagavond meteen de lijst voor de nieuwe aflevering klaar hebben staan. Dat betekent dat tussen het eind van de aflevering en de nieuwe poll, er ruimte is om ideeën voor acties aan te dragen. Voor nu gaat dat natuurlijk niet.
De acties voor aflevering 1 zijn:Opdracht 1
- Onderweg een andere deelnemer tegenkomen
Opdracht 2
- Springen
- Correct inschatten of de ander springt
- Een vrijstelling winnen en die niet verkopen
Overige
- Eén of meer namen noemen van mensen die hij/zij verdenkt