Poll

Naar wie wijst de priesterhint?

Kees
141 (46.2%)
Paulien
45 (14.8%)
Carolien
50 (16.4%)
Tania
13 (4.3%)
Zarayda
2 (0.7%)
Tim
4 (1.3%)
Daniël
3 (1%)
Janine
1 (0.3%)
Niemand/Het is geen hint
22 (7.2%)
Het is onderdeel van een grotere hint
24 (7.9%)

Totaal aantal stemmen: 224

Auteur Topic: [SPOILER ALERT] Priesterhint  (gelezen 192404 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #360 Gepost op: 12-01-2013, 22:42:01 »
Zit ik nou verkeerd te kijken?

Het eerste wat ik bij Kees hoorde zeggen door de geestelijke:

Characteristic for the strenght of the South-African people. Nelson Mandela African name is Rolihlahla which means troublemaker.

En toen ik online terug ging kijken hoorde ik de zin: 'Case in Point.....'

Beetje vreemd dit. Nu is ook beter te begrijpen waarom de een het over Case heeft (niet mis te verstaan, als enige voornaam voluit uitgesproken), en de ander heeft het vervolgens alleen over de C.

Nog maar eens dat hele stukje van die geestelijke bekijken.

Als ik straks in slaap val, wil iemand dan het licht uitdoen?   Dank u.

Offline Moni

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #361 Gepost op: 12-01-2013, 23:27:59 »
Zijn er dan 2 verschillende versies?

Offline Sator

• Forumlid
« Reactie #362 Gepost op: 12-01-2013, 23:36:27 »
Zijn er dan 2 verschillende versies?

In alle "versies" die ik kan vinden (want uiteindelijk kom die allemaal van dezelfde bron, namelijk de televisie ;)) hoor ik duidelijk "case in point"...

Offline Sator

• Forumlid
« Reactie #363 Gepost op: 12-01-2013, 23:39:46 »
Nog iets bizars: tot nu toe zijn we ervan uitgegaan dat de tekstjes van de priester één geheel vormden, zelfs als ze uit twee zinnen bestaan (zoals bij Joep en Janine).

Als je goed kijkt, is dat bij één kandidaat niet het geval, en dan nog wel bij Kees. Immers: "een voorbeeld van de kracht van het Zuid-Afrikaanse volk" wordt direct gevolgd door "Nelson Mandela's Afrikaanse naam luidt Rolihlala wat 'onruststoker' betekent".

Maar die zinnen passen helemaal niet bij elkaar: waarom zou een negatieve naam voor Mandela een voorbeeld zijn van de kracht van het Z-A volk? Net het tegenovergestelde lijkt me waar, want het is nogal zwak om Mandela zo te bejegenen. Die twee zinnen komen dus uit andere plaatsen van de toespraak.

De vraag is nu: waarom worden "case in point" en "Nelson Mandela" zo strak na elkaar gemonteerd, zodat het lijkt alsof de priester ze na elkaar uitspreekt?

Twee mogelijkheden:
   - men wil de aandacht afleiden van "case" door een zogezegd 'voorbeeld' te geven (dat bij nader inzien natuurlijk niet logisch is)
   - men wou per se het zinnetje over de onruststoker erin (omdat het verwijst naar de Mol en omdat ze dan ook lekker suggestief een of andere kandidaat in beeld kunnen brengen) maar men zocht nog naar een manier om dat vlot in het verhaal te laten passen (zodat het over Zuid-Afrika ging) en ook Kees in beeld te laten brengen om aan te tonen dat hij als volgende in de kerk is aangekomen.

Het is op zijn minst merkwaardig dat deze verwarrende montage net op de cruciale locatie van de letter "c" voorkomt. Er is aan dat fragment in elk geval heftig gesleuteld: we hebben dus alle redenen om aan te nemen dat de priester zijn verhaal op een andere manier is begonnen...

Ikzelf (als niet Kees/case-believer ;)) geef overigens de voorkeur aan mogelijkheid 2, namelijk dat het "case"-zinnetje er voornamelijk is bijgehaald om het Mandela-verhaal in te leiden. Het zou dan wel bijzonder vreemd zijn als je dat hulpzinnetje dan ook nog eens gebruikt om een cruciale hint in te verstoppen.

Dus: ISTHEMOLE blijft zeker geldig, maar met die "C" is verdorie flink geknoeid  :o

Offline saem

• Forumlid
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
« Reactie #364 Gepost op: 13-01-2013, 00:37:45 »
Ik vind de Case/Kees verklaring het sterkst maaaaarrrrrrr, ook de she is the mole/C is the mole ergo Cornelisse is de mol (helaas moet ik Carolien wegstrepen door haar 1000 euro aktie) blijft voor mij een zeer aannemelijke optie. Ik blijf dus lekker tegen beter weten in lekker in de Paulien tunnel en blijf naar beidden zeer kritische kijken.  ::bravo:: T spel is gered..... ::hypocriet::
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #365 Gepost op: 13-01-2013, 00:40:27 »
Je kunt dit topic ondertussen bijna omdopen tot het 'struisvogeltopic'.
 ;D
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline saem

• Forumlid
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
« Reactie #366 Gepost op: 13-01-2013, 00:56:24 »
    :)
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Loebas

• Forumlid
« Reactie #367 Gepost op: 13-01-2013, 00:57:08 »
Omnia vincit amor

Offline MoleShowdown

• Forumlid
  • Pilipinas
« Reactie #368 Gepost op: 13-01-2013, 03:45:47 »
Om jullie nog gekker te maken:

'C' is niet Carolien, 'C' is niet 'Cornelisse', 'C' is niet 'Case' (Kees), maar 'C' is ..........'Carmen'!!!

'Carmen is the mole', ...met anders woorden: Tania is de mol!

::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

(zie het 'Aflevering 2'-topic voor de uitleg van de link: Afbeelding van vrouw met de roos in het haar (tijdens laseropdracht) - Opera Carmen - Tania)

« Laatst bewerkt op: 13-01-2013, 03:58:26 door MoleShowdown »

Offline Koemba

• Forumlid
« Reactie #369 Gepost op: 13-01-2013, 12:04:16 »
Not again!  :o
We waren zo dicht bij!  ;)

Offline Tara01

• Forumlid
« Reactie #370 Gepost op: 13-01-2013, 16:23:56 »
mooie hint!
En dat Case is denk ik zeker te linken aan Kees; Zuid Afrikaans is toch een beetje fonetisch Nederlands (schrijf het zoals het klinkt! Case = Kees).
En dat natuurlijk die letters van de zinnetjes door elkaar staan is logisch, het was vooraf niet bekent wanneer welke kandidaat binnen zou komen. De teksten zijn onder de beelden geplakt, maar wel in volgorde van binnenkomst!

Ben toch benieuwd of het echt zo is... zou helemaal mooi zijn als die c inderdaad nog naar wat anders wijst! Blijft spannend dus!

Offline Miek37

• Forumlid
« Reactie #371 Gepost op: 13-01-2013, 16:48:48 »
mooie hint!
En dat Case is denk ik zeker te linken aan Kees; Zuid Afrikaans is toch een beetje fonetisch Nederlands (schrijf het zoals het klinkt! Case = Kees).
En dat natuurlijk die letters van de zinnetjes door elkaar staan is logisch, het was vooraf niet bekent wanneer welke kandidaat binnen zou komen. De teksten zijn onder de beelden geplakt, maar wel in volgorde van binnenkomst!

Ben toch benieuwd of het echt zo is... zou helemaal mooi zijn als die c inderdaad nog naar wat anders wijst! Blijft spannend dus!

Maar het is geen Zuid Afrikaans, de priester spreekt Engels!

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #372 Gepost op: 13-01-2013, 18:03:21 »
Ik ben er uit. Ik ga,  wellicht tegen beter weten in, de hint negeren. Dat is A) leuker en B) zo dek ik me in tegen het scenario dat de uitleg van de C veel verder gezocht is dan we verwachten (Wat ik best verwacht met zo'n snel gegeven overduidelijke hint.
Nu de vraag of ik mezelf dit kan wijs kan maken.
...óf niet!

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #373 Gepost op: 13-01-2013, 18:16:43 »
Ik ben er uit. Ik ga,  wellicht tegen beter weten in, de hint negeren. Dat is A) leuker en B) zo dek ik me in tegen het scenario dat de uitleg van de C veel verder gezocht is dan we verwachten (Wat ik best verwacht met zo'n snel gegeven overduidelijke hint.
::rofl::

Heel herkenbaar dit. Ik weet ook nog niet wat ik ermee aanmoet, maar er zijn nog opties voor 'C'.
En in de eerste plaats moet een mol natuurlijk toch mollen..
Dus als Kees volgende aflevering een Jan Kooijmannetje doet kunnen we iig de hint met een schep zout nemen.  :P

Je kunt dit topic ondertussen bijna omdopen tot het 'struisvogeltopic'.
 ;D
;D  ;D
« Laatst bewerkt op: 13-01-2013, 18:25:56 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #374 Gepost op: 13-01-2013, 18:21:40 »

Goed idee Pac-Mol ... ik neig er ook naar. Ik begin qua gedrag en opmerkingen langzaam een Tania-tunneltje in te worden getrokken. Als die hint niet had bestaan was ze mijn nummer 1 Mol nu geweest. En ik wil ook niet meer uitsluiten dat ze dat na nieuwe vreemde acties / opmerkingen in komende aflevering(en) definitef wordt, puur vanwege een duidelijke maar misschien ook wel multi-interpretabele en/of wie weet nog onvolledige hint die al het speuren overbodig maakt.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #375 Gepost op: 13-01-2013, 18:56:06 »
Waar komt dat C = she toch vandaan? Totaal andere uitspraak...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sator

• Forumlid
« Reactie #376 Gepost op: 13-01-2013, 19:27:43 »
Waar komt dat C = she toch vandaan? Totaal andere uitspraak...

Als ik me niet vergis wordt "c" in de dialecten van de Randstad vaak als [sjee] uitgesproken, dat inderdaad een beetje op 'she' lijkt. Maar voor iemand uit pakweg Limburg, Brabant of Groningen (en zeker voor een Vlaming) gaat dat niet op: die zeggen gewoon [see] zonder die 'sh'-klank. (Misschien kan iemand die uit die regio's komt dat bevestigen?) Het lijkt me dan ook sterk dat "sheisthemole" kan kloppen als hint, want de interpretatie hangt af van welk soort Nederlands je spreekt.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2013, 19:33:16 door PrejudgedMax24 »

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #377 Gepost op: 13-01-2013, 19:38:09 »
Als Groninger zeg ik gewoon C als in [see] ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #378 Gepost op: 13-01-2013, 19:41:51 »
Als ik me niet vergis wordt "c" in de dialecten van de Randstad vaak als [sjee] uitgesproken, dat inderdaad een beetje op 'she' lijkt. Maar voor iemand uit pakweg Limburg, Brabant of Groningen (en zeker voor een Vlaming) gaat dat niet op: die zeggen gewoon [see] zonder die 'sh'-klank. (Misschien kan iemand die uit die regio's komt dat bevestigen?) Het lijkt me dan ook sterk dat "sheisthemole" kan kloppen als hint, want de interpretatie hangt af van welk soort Nederlands je spreekt.

Ik kom uit de Randstad maar ken echt niemand die 'sjee' zegt ...  ??? Of in ieder geval niet dat 't me echt opgevallen is. Ik vind de 'she is the mole' hint daarom en veel te ver gezocht en bovendien te weinigzeggend (5 mogelijkheden, nou goed, nu nog 4)

Offline Sator

• Forumlid
« Reactie #379 Gepost op: 13-01-2013, 19:50:18 »
Ik kom uit de Randstad maar ken echt niemand die 'sjee' zegt ...  ??? Of in ieder geval niet dat 't me echt opgevallen is. Ik vind de 'she is the mole' hint daarom en veel te ver gezocht en bovendien te weinigzeggend (5 mogelijkheden, nou goed, nu nog 4)

Sorry, misschien niet in de hele Randstad hoor, maar zeker bijvoorbeeld in het Amsterdams en Rotterdams dialect wordt er vaak "dusj" ('dus') of "sjlaap" ('slaap') gezegd.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2013, 19:55:01 door PrejudgedMax24 »