Even wat verduidelijking wat ik voor ogen heb met dit topic.
Ik heb even wat geknipt en geplakt:
"Het stellen van de juiste vragen is een kunst. Bij de socratische gespreksmethode verkennen we vragenderwijs gemeenschappelijke concepten, zoals vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. De methode stimuleert zelfreflectie en het verplaatsen in het perspectief van de ander, ook al ben je het grondig met de ander oneens. De methode verkent de achterliggende waarden van opvattingen en is daardoor in staat taboes te doorbreken en te verbinden op basis van persoonlijke ervaringen."
Met de stelling van Bodejos zouden we kunnen onderzoeken, wat Bodejos dan in dit conflict ziet waaroe de mens nu in dit geval uitgedaagt wordt om elkaar te gaan vernietigen op grote schaal. Wanneer doet de mens dat volgens Bodejos?
Er kan natuurlijk al gaande de discussie best iemand ene keer een samenvatting geven, of conclusie trekken en dat die persoon dan verder de vragen krijgt.
Misschien handig om een beperkte tijd per stlling te doen,bv elke stellingnemer mag een week ondervraagt worden. Maar dat hoeft niet.
Ik probeer altijd in discussies dit te doen, maar ik merk dat ik al heel snel (eigenlijk bij mijn eerste opmerking al
) mijn eigen mening ga ventileren. En pas achteraf denk ik oh ja, ik had iets aan hem/haar moeten vragen waarom hij dat vindt.
In de discussie over vlees eten en homo-huwelijk kan je dat ook heel mooi doen. Als D*N stelt dat homo-huwelijk legaal moet zijn. Is iedereen het daar zo beetje mee eens, maar wat Fabiann deed was natuurlijk wel boeiend. We kunnen dan door vraag en antwoord onderzoeken waar de veranwoordelijkheid van een ambtenaar is, en evt uitkomen bij de werkende mens, waar diee moet luisteren en waar die zijn eigen principes mag volgen. En voorbeelden aandragen en dan vragen wat daar juist of niet juist is, is een leuke methode, vind ik. Zoals laatste vraag van LdHm is mooi, imo. Wat is het verschil tussen Syrie en Somalië, en wat leren we er dus uit voor de beweegredenen van de machthebbers. Etc
Dat is om kort te gaan de idee erachter.
Suggestieve vragen mag, want er mag natuurlijk best teruggevraagd worden. bv 'begrijp ik uit je vraag goed dat jij dat en dat vindt; maar als je dat vindt dan vind je mďsschien dit ook?
Dit is waarschijnlijk voor de echte Socraat ongelooflijk dunne soep, maar het lijkt me erg boeiend.