De hele eerste opdracht en het wel of geen rood scherm van Tim kan misschien veel makkelijker verklaard worden. Mijn vermoeden:
Tim heeft wél een rood scherm gehad. De opdracht was niet verzonnen om hem terug in het spel te krijgen, maar was gewoon gepland. De enige manier om geld te verdienen bij de opdracht was door degene die een rood scherm kreeg in aflevering 3 uit de kooi te laten. Wat de productie verwachtte was dat de kandidaten niet zomaar een 'afgevellen' kandidaat terug zouden willen om twee redenen: in het verleden ging dit meestal ten koste van de pot èn je hebt er weer een concurent bij. Als ze hem er niet uit wilden laten kon hij dan kokers gaan bieden. De kandidaten waren echter zo bezig met het bevrijden dat ze (lees Zaraida en Paulien) er geen 2e keer over na dachten.
De redenen voor mijn vermoeden:
-Als je kijkt naar de indeling van de dag (te zien aan kleding enz) Heeft 's ochtends de safariopdracht uit afl. 3 plaatsgevonden, vervolgens de executie van Tim, en in de namiddag de "kooienopdracht". Dit alles lijkt zo te zijn georganiseerd om gemakkelijk de afvaller van de kandidaten te kunnen scheiden zonder logistiek gedoe. Het lijkt me niet dat ze in de dag na het ongeluk én de tijd hadden om te besluiten door te gaan en zo een drastische verandering in het programma door te voeren.
-Veel van jullie vinden de uitleg te vaag. Ik denk dat dit bewust vaag is gehouden om de verassing als ze Tim terugzien te vergroten. Ook zou dit misschien aanleiding zijn om 2 keer na te denken wat te doen met Tim
-Op het moment dat Art zegt dat ze blijkbaar wat gemist hebben hebben degene die van de kokers af weten (Tim, Kees, Carolien) het nog niet bekend gemaakt aan de anderen. De rest van de groep verkeert dus nog in de illusie dat er helemaal niets is gevonden.
-Als de foto's er echt toe deden hadden ze die op z'n minst even laten zien op een Ipad oid zoals in de vorige aflevering.
De conclusies die ik hieraan verbind zijn dat we de mol dus moeten zoeken in de persoon van Kees (die Tim er niet meteen uit wil laten), Tania die er aardig boos over lijkt te zijn, en degenen die de kokers zo snel opentrekken/willen open trekken. Zarayda en Paulien zijn hierin dus juist minder verdacht. Ook Carolien lijkt oprecht verbaasd en uit haar doen door de terugkeer van Tim. Het lijkt mij erg moeilijk voor een eventuele mol om dat te spelen.
Ik denk dat het rode scherm voor Tim er wel degelijk is geweest en dat het ook opgenomen is. Iemand postte eerder al een screenshot waarin te zien is dat zijn naam wel was ingevuld. Ik denk dat het rode scherm bewust niet in de uitzending is gekomen om te zorgen dat wij als kijkers Tim niet uit kunnen sluiten als mol. Dit zou des te logischer zijn als Kees echt de mol is. Hij wordt al erg verdacht en Tim is met zijn gedrag een 'bliksemafleider'.