Ik vond het echt een geweldige aflevering, met echte WIDM-opdrachten, al zijn ze niet allemaal even goed uitgedacht.
De eerste opdracht snap ik niet helemaal: hoe langer de kandidaten puzzelen, hoe minder geld ze kunnen verdienen, ok dat is nog te begrijpen. Maar waarom krijgen ze geld met een foutief neergelegde puzzel? Waarom was er geen tijdslimiet? Zo konden de kandidaten ook gewoon een tijdje op goed geluk rondrijden (wat ze ook doen, want ze volgen hun eigen gefabriceerde kaart klaarblijkelijk niet) net zo lang totdat ze het kamp vinden. Ik mis de gelaagdheid bij deze opdracht een beetje.
De tweede opdracht: in een woord, geweldig. Ik ben een groot fan van Weerwolven en heb het spel zelf heel vaak gespeeld, leuk om het eens in WIDM te zien. Hierbij vielen mij wel heel wat dingen op: de kandidaten speelden het spel totaal niet logisch (of leken het spel niet goed te begrijpen).
- Daniel speelde overduidelijk de mol: volgens mij was dit strategie om zo de kans om geld te winnen te vergroten.
- Paulien stemt Daniel eruit (waarom? als weerwolven moet je elkaar beschermen en indekken), Paulien elimineert Carolien (waarom zagen de andere kandidaten dan niet meteen dat Paulien de weerwolf was? dat vond ik echt een enorm opvallende actie als weerwolf en dom van de andere kandidaten dat ze dat niet doorzagen)
- Carolien doet niet echt iets verdachts (wel stemt ze Daniel er meteen uit, wat de 'echte' mol niet zou doen)
- Tania maakt veel mensen verdacht, maar kiest wel meteen goed voor Daniel (dit zou de 'echte' mol niet doen)
- Tim maakt zichzelf verdacht (wat ik in het weerwolf spel niet begrijp, maar wel in het grotere geheel, zo kan hij zien wie er meteen meegaat in zijn verdachtmaking om zo achter de 'echte' mol te komen)
- Zarayda lijkt geen enkel idee te hebben hoe het weerwolvenspel in elkaar zit, maar kiest ook meteen voor Daniel (maar laat zich van haar verdenking van Paulien afpraten wat een 'echte' mol natuurlijk ook zou doen)
- Kees speelt het spel erg interessant en verraadt daarmee wat mij betreft dat hij de 'echte' mol is: hij stemt geen enkele keer op de mollen, gaat goed mee in de verdachtmakingen, vindt het vervelend om als 'mol' aangezien te worden, en het belangrijkste: hij zegt naderhand tegen Zarayda 'ik verdacht Paulien, maar ik wees per ongeluk naar jou'. Dit ongelukje kost 1500 euro, want zo kwam er sowieso geen geld in de pot (en maakte het niet uit wat Zarayda zou stemmen).
Kees en Paulien doen hierbij de meeste rare dingen.
De derde opdracht vielen mij vooral Zarayda en Tania op. Zarayda is overduidelijk aan het mollen; hoe kan het dat zij slechts één goudklompje vindt? Tania maakt zichzelf juist minder verdacht, vijf klompjes is echt veel, zoveel hoeft een mol niet binnen te brengen.