Met veel plezier heb ik gister weer de uitzending gekeken!
Helemaal verheugd was ik toen ik zag dat ze weerwolven gingen spelen.
Dat is namelijk een spel wat ik zelf erg graag speel met vrienden van mij. Het hele complot-denken is mij dus erg bekend. Nu ben ik dus eens aan het analyseren gegaan.
1-
Stel dat de echte mol ook in het kleine spel een mol was.
Dan wil die natuurlijk dat de mollen in het kleine spel winnen. (zo houdt hij geld uit de pot)
Dan kunnen we Paulien dus nomineren als echte mol. Zij speelde het zoals de echte mol het kleine spel zou spelen, als hij ook dan mol is.
Daniël kunnen we wat mij betreft afstrepen. Hij werd meteen ontdenkt aan zijn houding, als afgestudeerd acteur mogen we toch beter verwachten?
2-
Stel dat de echte mol in het kleine spel een kandidaat was.
Dan wil de mol natuurlijk dat de mollen winnen. Maar dat mag hij niet laten zien.
samengevat: 'Alle kandidaten moeten dood!'
Ok. tijd voor een overzicht van het molspelletje:
Ronde 1
Maakt wie verdacht? Stemde op:
Kees Tim
Daniël Tania
Tim Zarayda
Carolien Paulien Daniël
Paulien Tania
Tania Daniël Daniël
Zarayda Daniël Daniël
Analyse: Als we in ons achterhoofd houden: 'Alle kandidaten moeten dood!' Dan lijkt het mij gek dat de echte mol een spelletjesmol verdacht zou maken laat staan op die persoon stemmen. Dus:Carolien Tania Zarayda
NB: Daniël en Paulien stemmen met z'n tweeën op Tania. Hieraan hadden de kandidaten kunnen zien dat zij twee de mol in het spelletje waren. Maar dat terzijde.of toch niet>?
Ronde 2
Kees Tim Tim
Daniël
Tim Paulien?
Carolien
Paulien Tim
Tania Tim
Zarayda Tim
Analyse: De actie van Tim was op zich best mols. De echte mol, maakt zich als kandidaat verdacht waardoor de mol in het spelletje meer kans heeft om te winnen. Maar later zagen we wat we eigenlijk al wisten: Tim is niet de mol. De echt mol zou de kandidaat Tim eruit stemmen. Dus de enige die we weg kunnen strepen: Tim
Ronde 3
Kees Zarayda Zarayda
Daniël
Tim
Carolien
Paulien Kees Kees
Tania
Zarayda Paulien Kees
Analyse: Met nog drie mensen in het spel was dit de beslissende ronde. De echte mol zou dus de andere kandidaat moeten elimineren óf zichzelf! Vanuit dat oogpunt is het gek dat Zarayda meteen de aanval kiest richting Paulien. De echte mol zou de mol in het spelletje niet zo aanvallen. Wat Kees daarentegen doet: hij redt Paulien door Zarayda te gaan verdenken. Paulien maakt daar mooi gebruik van door er nog een laag op te gooien en Kees te verdenken. Deze situatie laat kees bestaan, hij spreekt wel tegen maar is niet fel. Hij laat zich elimineren (zoals Tim dat deed). Dus: Zarayda
Zoals je ziet hebben we nu alle namen door kunnen strepen behalve Paulien Daniël en Kees.
Maar we gingen uit van de aanname dat de echte mol in het spelletje een kandidaat was dus: Paulien Daniël En dan houden we Kees over als mol.
-Nu zullen er mensen zijn die zeggen: hoho! Hoe zou de echte mol weten wie die mollen in het spelletje waren?(aangenomen dat de echte mol een kandidaat was.)
Ik denk dat de mol, zoals vaker blijkt, voorkennis had. Hij wist dus al wie de mollen zouden zijn.
Sommigen van jullie zullen dit verwerpen maar ik heb aangetoond dat je na de eerste ronde ook door te spelen gewoon kon merken wie de mollen waren. Dat kan dus ook: geen voorkennis maar gewoon goed opletten!
Zo nu hebben we dus twee aannames met elk een andere mol:
1--> Paulien
2--> Kees
Nu wordt het even heel persoonlijk, ik denk namelijk dat we van de 2e aanname uit kunnen gaan.
Waarom? Omdat het spel anders te moeilijk zou zijn geweest voor de mol. Het is dan namelijk 2(mollen) tegen 5(kandidaten). Bij aanname 2 is het eigenlijk 3(mollen) tegen 4(kandidaten). 2 spelmollen + 1 echte mol.
Voor mij is Kees de mol.
Goed tot zover mijn analyse.
Zijn er nog vragen?