Ik heb nog even het gedoe met de porto's geanalyseerd. Zwanee had gelijk: de porto's zijn maar in een vrij laat stadium van het spel geplaatst, overigens na het moment dat Kees zijn sjaaltje ophangt.
Als we aannemen dat de porto's door de mol elders zijn weggenomen en pas later bij de positie van Paulien zijn neergelegd om frustratie/verdenking te veroorzaken, kunnen we Paulien zelf uitsluiten: het heeft geen zin om jezelf op die manier als mol verdacht te maken.
Carolien en Kees hadden beiden de mogelijkheid om die porto's daar te leggen. Het vreemde is echter dat Kees zijn sjaaltje op de precieze plek van de porto's ophangt. Dat maakt hem onnodig verdacht: dat sjaaltje bewijst dat hij op die plek geweest is en de porto's (die er volgens de kandidaten altijd al gelegen moeten hebben) expres niet gezien heeft, aangezien ze direct in zijn blikveld gelegen zouden hebben.
Volgens mij blijft Carolien als meest plausibele kandidaat over: ze maakt in één klap Paulien en Kees verdacht. Op minuut 27:18 zie je trouwens hoe Paulien Carolien alleen achterlaat aan het beginpunt om iets aan Kees te gaan vertellen: een ideaal moment om de porto's te plaatsen.
Uiteraard is het ook mogelijk dat de porto's gewoon door de productie zijn geplaatst om de communicatie te verbeteren, maar ik ruik een mooie, telegenieke molactie voor aflevering 10