Zaterdagmiddag dan eindelijk de finale kunnen bekijken. Ja wat moet je ervan maken? Ik dacht op gegeven moment echt dat Art voor de verandering eens alles ging bekendmaken, mijne tikker ging het net niet begeven, zo spannend ... maar dan weer die droge verwijzing naar volgende week.
Grrrr...
Carolien werd dan toch de verliezer. Gek, want ik dacht echt dat ze meer kans maakte dan Paulien, ze heeft zelfs in het boekje van haar Mol kunnen kijken. Zou dat haar dan uiteindelijk geen enkel voordeel hebben gegeven want ze dacht daar toch echt iets uitgehaald te hebben dat haar een voorsprong kon geven op Paulien.
Of kan Paulien toch nog de Mol zijn? Bij de vraag of Paulien 'a game' of 'a game within a game' speelde raakte ik wel heel even verward. Zelfs in de finale presteren ze het blijkbaar nog om je hoofd als een gek te laten tollen. Je denkt het te weten en toch ga je dat ene kleine moment nog even twijfelen.
Maar goed, ik verwacht nog steeds dat Kees, Corneel, Case, ... whatever
straks er eindelijk voor mag uitkomen dat hij al die tijd de Mol was. Ik vermoed ook dat hij die vragen in de trein opzettelijk juist heeft beantwoord zodat de naam Kees in zijn eigen Case (koffertje) zou belanden. In (the) case of Kees.
Het geld dat de Mol verdiende in deze opdracht komt waarschijnlijk toch niet in de pot dus niks hield Kees tegen om alles goed te beantwoorden. En zijn antwoorden leken althans genoeg doorgedacht om correct te zijn.
Nog zoiets, zijn antwoorden op de drie vragen: "The mole the only one on the mountain". En zo was het ook, de Mol was de enige op die bewuste berg. Hij doelt met die antwoorden dus op zichzelf. Komt daarbij dat hij ook nog eens zijn naam in het Engels extra benadrukte. Hij zei meerdere keren letterlijk 'Case' wanneer hij zichzelf voorstelde in de trein, alsof dat zo heeft moeten zijn om die bewuste Case-hint te staven. En de opdracht eindigt dan letterlijk met een 'Case' (koffertje) met de naam van de Mol erin.
Dat hij als tweede naam Corneli(u)s heet wist ik nog niet, maar dat komt de hint van 'C is the Mole' dus ook handig van pas. Maar laat het nu net toeval zijn dat Paulien ook een Corneeltje is, Corneel is de Mol? Beide kampen kunnen hierdoor tot het bittere eind hun verdachte verdedigen, en dat hoort toch de bedoeling te zijn van WIDM, tot de laatste snik twijfel zaaien.
Maar als je alles even op een rijtje zet, dan kan het toch echt niemand anders dan Kees zijn. Er zijn te veel aanwijzingen. Te veel toevalligheden. Ik zou echt perplex staan als Paulien nu nog opeens in een of andere rare twist de Mol blijkt te zijn. Bovendien vond ik de molbeschrijving van Art een klein beetje meer wijzen in de richting van Kees. Niet dat het veel zegt maar bij Paulien leek mij de omschrijving zo kort, of heb ik dat mis?
Verder wil ik ook nog even benadrukken dat ik die laatste opdracht in de trein wel een van de betere laatste opdrachten vond. En een samenvatting én gelegenheid om nog een laatste keer geld te verdienen. En mysterieus genoeg om nog een week over door te bomen. Wat kijk ik al uit naar donderdag om te zien of we het allemaal bij het goeie eind hadden. Alle vuile streken van onze dertiende Mol komen eindelijk aan de oppervlakte. En om te zien of en hoe Paulien terecht die pot heeft weten binnen te halen. Als zij wint heeft ze het echt wel dubbel en dik verdiend!