Als je nu na 13 series als mol geld zou pakken om vertrouwen te kweken, dan krijg je direct de titel "slechtste mol ooit".
Is toch raar wanneer Carolien na de laseropdracht (2.000) opeens de mol blijkt te zijn en 2.000 nodig had om vertrouwen te krijgen. Vertrouwen speel je maar op een andere manier ;-)
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, want er is ook in andere series erna geld verdiend door de Mol en soms niet te zuinig. De meningen daarover zijn verdeeld overigens.
Wat mij betreft is het vooral een kwestie van:
1. Hoeveel
2. In welke hoedanigheid
3. Met wel doel.
Als die drie naar bevrediging zijn beantwoord is geld verdienen door de Mol wat mij betreft verantwoord.
Zo verdiende Patrick behoorlijk veel geld bij de paaltjesopdracht.
1. Hoeveel: vrij veel, totaalbedrag met enkele paaltjes kwam meen ik op €3000
2. Het was geen onderdeel van iets groters of een andere opdracht waarvoor hij krediet moest krijgen oid.
3. Om Art te laten mollen en hem de downfall te laten nemen, wat totaal verkeerd uitpakte door verkeerde inschatting.
=> Gevolg: Geen effectieve molsactie, relatief veel geld in de pot en Art die achterdochtiger is/ meer verdenking koestert.
i.e. Wat mij betreft een stuk minder te 'rechtvaardigen' geld dat verdiend werd hier door de Mol.
Komen we bij Kees bijv de koker in de winkel"
1. Hoeveel: Beperkt bedrag (500 euro)
2. Ineens zoekend in een bak terwijl niemand daarnaar keek en het ook niet logisch was daar te kijken.
3. Om duidelijk te maken wat de bedoeling was in de doka opdracht, hoeveel geld ze hadden verloren door het openen van die kokers (inclusief verdachtmakingen) en om er mogelijk eentje achterover te drukken met hetzelfde bedrag erin vermoedelijk (geen 6 maar 7 kokers).
=> Gevolg: De meeste kandidaten denken dat Kees goed bezig is voor de pot (terwijl hij er feitelijk ook vanaf snoept, althans daar duiden de aanwijzingen op).
Daarom heb ik met dít geld pakken (of van Elise destijds in de raadselbus) een stuk minder moeite omdat het beperkt is en het doel ervan ook duidelijk. Dus nee, niet élk geld pakken is geoorloofd of te rechtvaardigen mijns inziens, maar in sommige gevallen kan het zeker helpen om mensen op het verkeerde spoor te brengen of houden.