Auteur Topic: Zijn vrouwen echt beter in dit spelletje?  (gelezen 5533 keer)

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Zijn vrouwen echt beter in dit spelletje?
« Gepost op: 28-02-2013, 23:26:09 »
Na vorig jaar die finale met drie vrouwen, dit jaar is de volgorde van afvallen als volgt:
1 Ewout
2 Joep
3 Janine overmacht
3 Tim als we aannemen dat hij inderdaad de slechtste testmaker was
4 Tania als we de teksten van de drive-in mogen geloven
5 Tim
6 Tania
7 Daniël
8 Zarayda
9 Carolien
9 Paulien
9 Kees Mol
Tot en met seizoen 12 liep het aardig gelijk op (bron), maar dit jaar is toch wel erg opvallend. Toeval? Misschien. Of zijn vrouwen toch net betere WIDM-spelers?

En waar zou dat dan aan kunnen liggen? Is het toch voor een groot deel een soort "intuïtie"-spelletje en zijn vrouwen daar sterker in? Is het het onderhandelen en het ontfutselen van informatie? Is het het aflezen van mensen/emoties? Zijn mannen misschien analytischer ingesteld en is dat in dit spelletje van weinig waarde?

Of is het gewoon stom toeval?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Miek37

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zijn vrouwen echt beter in dit spelletje?
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2013, 23:29:34 »
Multitasken!  ::jaja::

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2013, 23:43:14 »
Er zijn vanaf 2005 wel meer mannelijke winnaars geweest. ;D
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #3 Gepost op: 1-03-2013, 23:29:20 »
Of zijn vrouwen toch net betere WIDM-spelers?

Grappige vraag. Voor dit seizoen had ik ook door dat de verliezend finalist altijd een vrouw is, dus ik heb vanaf het begin op Carolien gestemd in de Pool  :P .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #4 Gepost op: 1-03-2013, 23:59:19 »
Grappige vraag. Voor dit seizoen had ik ook door dat de verliezend finalist altijd een vrouw is, dus ik heb vanaf het begin op Carolien gestemd in de Pool  :P .
Klopt niet helemaal :) Roderick in seizoen 6 was van de bn'ers een mannelijke verliezend finalist in Argentinië seizoen 6  ::jaja:: En Robin uit het allereerste seizoen ook  ::jaja:: Maar voor de rest ja heek vaak een vrouw ja ;)

Offline Ali Kanarie

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 3-03-2013, 23:59:09 »
Oeh, ik heb even de statistieken nagekeken. En ik heb ontdekt dat er een verband is tussen wat het geslacht is van de mol en hoe goed de kandidaten het doen.
Het is over het algemeen zo, dat als de mol een vrouw is, de mannen het beter doen dan de vrouwen en als de mol een man is, de vrouwen het beter doen (met uitzondering van 2008, daar deden ze beiden net zo goed). Ik moet wel zeggen dat het niet echt heel overtuigende meerderheid. Het aantal punten (als je er als eerste uitging had je 1 punt, als tweede 2 punten, etc. Tot winnaar = 9 punten) van hetzelfde geslacht als de mol dat jaar schommelt zo rond de 0,4, oftewel 40%. Maar toch opvallend dat dat uitmaakt. Schijnbaar zijn vrouwen er beter toe in staat om een mannelijke bedrieger eruit te vissen en mannen beter in vrouwelijke bedriegers aan te wijzen. ;p

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #6 Gepost op: 4-03-2013, 00:18:15 »
Ik denk dat je dit niet zomaar kan zeggen op basis van wie de finalisten zijn. Je zou ook moeten achterhalen welke kandidaten zijn afgevallen terwijl ze hun vragen wel op de mol inzette. (Al ben je natuurlijk ook beter in het spelletje als je gewoon de test beter of sneller maakt.)

In elk geval is de sample size veel te klein om een statistisch relevante uitkomst te geven. Op dit kan je eigenlijk geen conclusies trekken. Misschien is het waar, misschien is het toeval, misschien ligt het aan de kandidaten selectie...

Offline Ali Kanarie

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 4-03-2013, 00:21:28 »
Klopt hoor. Ik ben het ermee eens dat sowieso de steekproef te klein is. Vooral omdat er dus ook drie kandidaten in meegerekend zijn die ziek werden of een ongeluk kregen.

Offline Qper

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 4-03-2013, 11:49:36 »
Schijnbaar zijn vrouwen er beter toe in staat om een mannelijke bedrieger eruit te vissen en mannen beter in vrouwelijke bedriegers aan te wijzen. ;p

Dat is logisch. Als de mol een vrouw is, is de kans op een mannelijke winnaar 5 op 9, en op een vrouwelijke winnaar 4 op 9.  Andersom net zo.

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #9 Gepost op: 4-03-2013, 12:01:53 »
Ik denk dat je dit niet zomaar kan zeggen op basis van wie de finalisten zijn. Je zou ook moeten achterhalen welke kandidaten zijn afgevallen terwijl ze hun vragen wel op de mol inzette. (Al ben je natuurlijk ook beter in het spelletje als je gewoon de test beter of sneller maakt.)

In elk geval is de sample size veel te klein om een statistisch relevante uitkomst te geven. Op dit kan je eigenlijk geen conclusies trekken. Misschien is het waar, misschien is het toeval, misschien ligt het aan de kandidaten selectie...

Dit is echt per definitie een 'Rat' antwoord.  ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #10 Gepost op: 4-03-2013, 12:30:22 »
Uiteraard  ;D ;)
No Milk today???

Offline Qper

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 4-03-2013, 14:19:37 »
Ik ben ook nog even wat van m'n archieven ingedoken om te kijken hoe veel mannen en hoeveel vrouwen de mol goed hadden en hoe snel en hoe lang ze die doorhadden. Dus hoeveel afleveringen had iedereen de mol door. (en dan ga ik uit van benoemen als hoofdverdachte, niet van noemen of spreiden)

Vrouwen
Petra - 3 Afleveringen op de goede mol
Sigrid - 7
Yvon - 5
Doortje - 2 (maar afvaller)
Jantien - 2
Chandrika - 4
Frederique - 1 (Mogelijk 2, voor de finale maakte ze geen test ivm vrijstelling
Vivienne - 7
Anniek - 5
Sanne - 4
Soundos - 8
Karin 2 (maar afvaller)
Hadewych - 9
Liesbeth - 4
Marit - 5 (maar afvaller)
Paulien - 6
Carolien - 4
Janine - 1 (maar we zullen nooit weten of ze hierbij zou zijn gebleven)
(Mits Kees de mol is, maar daar ga ik vast vanuit zodat ik het niet later hoef up te daten)

Mannen
Jon - 2
Rene - 2 (Maar afvaller)
Marc-Marie - 4
Roderick - 1
Paul - 4
Edo - 1
Dennis Storm - 3  (maar afvaller)
Frits - 9
Erik - 5 (maar afvaller)
Art - 3
Tim Kamps - 7 (maar afvaller)

Aantal vrouwelijke kandidaten: 65 - 7 mollen = 58
Aantal vrouwen met goede mol: 18 op 58 (31,0%)
Totaal aantal keren dat vrouwen de goede mol verdachten: 75 (gemiddeld 4,17 afleveringen lang)
Vrouwen die de finale niet haalden ondanks juiste hoofdverdachte: 3 op 18 (16,7%) (excl Janine)
Vrouwelijke winnaars: 8 op 13 (61,5%)
Vrouwelijke finalisten: 18 op 27 (67,%)

Aantal mannelijke kandidaten: 66 - 6 mollen = 60
Aantal mannen met goede mol: 11 op 60 (18,3%)
Totaal aantal keren dat mannen de goede mol verdachten: 41 (gemiddeld 3,72 afleveringen lang)
Mannen die de finale niet haalden ondanks juiste hoofdverdachte 4 op 11 (36,4%)
Mannelijke winnaars: 5 op 13 (38,5%)
Mannelijke finalisten: 9 op 27 (33,3%)

Statistisch gezien zijn vrouwen inderdaad beter. Er zijn meer vrouwelijke mollen geweest dan mannelijke, dus op basis van kansberekening is de kans groter dat er vaker een man wint of in de finale komt.

Echter winnen de vrouwen vaker, staan de vrouwelijke kandidaten 2x zo vaak in de finale, hebben meer vrouwen de goede mol als hoofdverdachte aangewezen en zitten ze er ook vaak langer op. En onder de mannen die wel op de goede mol zitten, is het percentage dat alsnog afvalt hoger dan bij de vrouwen.

Conclusie: Objectief gemeten zijn tot nu toe de vrouwen inderdaad beter gebleken in het ontmaskeren van de mol en Frits Sissing is vermoedelijk een vrouw :)

(en zelfs als Kees niet de mol is, blijft volgens mij een groot deel van deze statistieken overeind)

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #12 Gepost op: 4-03-2013, 18:44:04 »
Dit is echt per definitie een 'Rat' antwoord.  ::rofl::
;D Ik kan mijzelf niet verlogenen.

Maar goed, als we deze voorbarige conclusie trekken, kunnen we hem ook doortrekken en beweren dat mannelijke winnaars een zeer sterke vrouwelijke kant hebben (hoewel dat voor Marc-Marie misschien niet te ontkennen is), daarvoor is net zo veel (of weinig) bewijs.

Laat ik er nog een schepje bovenop doen:
1. Bewijs dat er daadwerkelijk sprake is van een signaal en het niet variantie is en wegvalt in de ruis.*
2. Een hypothese opstellen waarom vrouwen beter zijn.
3. De hypothese toetsen.
4. Who cares, het is maar een spelletje.

:P

We kunnen overigens wel concluderen dat de vrouwen die tot nu toe meegedaan hebben gemiddeld beter zijn in het spelletje dan hun mannelijke medekandidaten.

Zo, nu ga ik de analytische Rat weer onderdrukken, zodat de normale creative Rat weer zijn ding kan doen.

*Ik zou trouwens in staat moeten zijn om uit te rekenen hoeveel mol seizoenen we nog nodig hebben om met een bepaalde zekerheid (bijv. 95%) te kunnen stellen of de stelling juist of onjuist is.