Ik ben ook nog even wat van m'n archieven ingedoken om te kijken hoe veel mannen en hoeveel vrouwen de mol goed hadden en hoe snel en hoe lang ze die doorhadden. Dus hoeveel afleveringen had iedereen de mol door. (en dan ga ik uit van benoemen als hoofdverdachte, niet van noemen of spreiden)
VrouwenPetra - 3 Afleveringen op de goede mol
Sigrid - 7
Yvon - 5
Doortje - 2 (maar afvaller)
Jantien - 2
Chandrika - 4
Frederique - 1 (Mogelijk 2, voor de finale maakte ze geen test ivm vrijstelling
Vivienne - 7
Anniek - 5
Sanne - 4
Soundos - 8
Karin 2 (maar afvaller)
Hadewych - 9
Liesbeth - 4
Marit - 5 (maar afvaller)
Paulien - 6
Carolien - 4
Janine - 1 (maar we zullen nooit weten of ze hierbij zou zijn gebleven)
(Mits Kees de mol is, maar daar ga ik vast vanuit zodat ik het niet later hoef up te daten)
MannenJon - 2
Rene - 2 (Maar afvaller)
Marc-Marie - 4
Roderick - 1
Paul - 4
Edo - 1
Dennis Storm - 3 (maar afvaller)
Frits - 9
Erik - 5 (maar afvaller)
Art - 3
Tim Kamps - 7 (maar afvaller)
Aantal vrouwelijke kandidaten: 65 - 7 mollen = 58
Aantal vrouwen met goede mol: 18 op 58 (31,0%)
Totaal aantal keren dat vrouwen de goede mol verdachten: 75 (gemiddeld 4,17 afleveringen lang)
Vrouwen die de finale niet haalden ondanks juiste hoofdverdachte: 3 op 18 (16,7%) (excl Janine)
Vrouwelijke winnaars: 8 op 13 (61,5%)
Vrouwelijke finalisten: 18 op 27 (67,%)
Aantal mannelijke kandidaten: 66 - 6 mollen = 60
Aantal mannen met goede mol: 11 op 60 (18,3%)
Totaal aantal keren dat mannen de goede mol verdachten: 41 (gemiddeld 3,72 afleveringen lang)
Mannen die de finale niet haalden ondanks juiste hoofdverdachte 4 op 11 (36,4%)
Mannelijke winnaars: 5 op 13 (38,5%)
Mannelijke finalisten: 9 op 27 (33,3%)
Statistisch gezien zijn vrouwen inderdaad beter. Er zijn meer vrouwelijke mollen geweest dan mannelijke, dus op basis van kansberekening is de kans groter dat er vaker een man wint of in de finale komt.
Echter winnen de vrouwen vaker, staan de vrouwelijke kandidaten 2x zo vaak in de finale, hebben meer vrouwen de goede mol als hoofdverdachte aangewezen en zitten ze er ook vaak langer op. En onder de mannen die wel op de goede mol zitten, is het percentage dat alsnog afvalt hoger dan bij de vrouwen.
Conclusie: Objectief gemeten zijn tot nu toe de vrouwen inderdaad beter gebleken in het ontmaskeren van de mol en Frits Sissing is vermoedelijk een vrouw
(en zelfs als Kees niet de mol is, blijft volgens mij een groot deel van deze statistieken overeind)